این رژیم غذایی سیستم ایمنی شما را از بین می برد

به گزارش سیناپرس، رژیم غذایی سرشار از چربی و قند به سلول های ایمنی خاصی به نام سلول های پانت (Paneth) آسیب می رساند که مولکول های ضد میکروبی تولید کرده و التهاب و میکروب ها را تحت کنترل نگه می دارند. سلول های بسیار تخصصی پانت در روده کوچک قرار دارند که در آن مواد مغذی غذا جذب شده و به جریان خون ارسال می شود.  به گفته محققان، رژیم های غذایی غربی سرشار از مواد فرآوری شده، چربی و قند هستند که باعث می شوند سلول های پانت به درستی کار نکنند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که اختلال عملکرد سلول های پانت باعث ناهنجاری ‌هایی در سیستم ایمنی روده می ‌شود که به نوبه خود منجر به بروز عفونت‌ های ناشی از میکروب ‌های ایجاد کننده بیماری و التهاب روده می شوند.

دکتر تا چیانگ لیو، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: بیماری التهابی روده از لحاظ تاریخی عمدتاً در کشورهای غربی مانند ایالات متحده همواره یک مشکل جدی بوده است اما با شیوع بیشتر سبک زندگی غربی، در سطح جهانی شایع تر می شود. تحقیقات ما نشان داد که مصرف طولانی‌ مدت یک رژیم غذایی به سبک غربی سرشار از چربی و قند، عملکرد سلول‌ های ایمنی در روده را به گونه ‌ای مختل می ‌کند که می‌تواند بیماری التهابی روده را افزایش داده یا خطر عفونت‌های روده را بیشتر کند.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان می دهد این بیماران اغلب دارای سلول های پانت معیوب هستند. به عنوان مثال، سلول‌های پانت در این افراد دیگر نمی ‌توانند در مقابل مشکلاتی مانند  خستگی، اسهال، درد شکم و کم ‌خونی عمل کنند.

اعضای این تیم تحقیقاتی سلول های پانت ۴۰۰ بزرگسال را بررسی کرده و دریافتند که هر چه شاخص توده بدنی  آن ها بالاتر باشد، این سلول ها ضعیف تر به نظر می رسند.
به گزارش خبرگزاری sinapress، از سوی دیگر مصرف مکرر مواد غذایی سرشار از قند و چربی باعث افزایش وزن می شود و پیامدهای زیادی برای سلامتی دارد.این دو ماده غذایی به طور کلی بیش از ۴۰ درصد کالری یک رژیم معمولی غربی را تشکیل می دهند. دانشمندان در مطالعات خود به موش ‌ها رژیم غذایی پر قند و چربی دادند و این جانوران در عرض دو ماه چاق شده و سلول‌ های پانت آن ها به حالت غیرطبیعی درآمد.

دکتر لیو در این رابطه گفت: زیاده روی در خوردن یک رژیم غذایی سالم بر سلول های پانت تأثیری ندارد بلکه مشکل اصلی، رژیم غذایی پرچرب و قند است.

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند هنگامی که یک رژیم غذایی سالم جایگزین رژیم غذایی غربی شد، در عرض چهار هفته، سلول های پانت به حالت عادی بازگشتند. البته این امکان وجود دارد که اگر برای مدت طولانی رژیم غذایی غربی داشته باشید، از نقطه بی بازگشتی عبور کنید و سلول های پانت شما حتی اگر رژیم غذایی خود را تغییر دهید بازیابی نشوند.

مترجم: زهرا همراز