شما خوشبین هستید یا بدبین؟

به گزارش سیناپرس، بدبینی و خوش بینی ویژگی های شخصیتی هستند که در دو طرف یک سکه قرار دارند. در این میان واقع گرایان یا همان رئالیست ها در میانه قرار گرفته و  حد وسط را اشغال می کنند.

روانشناسان مدعی هستند افراد خوش بین ممکن است در درازمدت آسیب ببینند زیرا اغلب از مشکلات پیش آمده ناامید می شوند و متاسفانه ناامیدی منظم می تواند در نهایت احساس قوی تری نسبت به لذتی در بر داشته باشد که از پیش بینی نتایج مثبت حاصل می شود.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که خوش بین ترین افراد 13.5 درصد کمتر از واقع گرایان خوشحال هستند. در این میان اما مشکل بدبین ها شاید واضح تر باشد؛ آنها دائماً از بدترین رویدادهای احتمالی می ترسند و همواره جنبه منفی موضوعات را در نظر می گیرند. این ترس می‌تواند بر هر مزیتی که در نتیجه تلاش و اقدام برای یک هدف اتفاق می‌افتد، غلبه کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که بدبین ترین افراد 21.8 درصد کمتر از واقع گرایان خوشحال هستند. به این ترتیب می توان مشاهده کرد که هم خوش بین ها و هم بدبین ها بر اساس باورهای نادرستی در مورد مسايل تصمیم می گیرند.

دکتر کریس داوسون، یکی از پژوهشگران این مطالعه، درباره ویژگی های شخصیتی فوق گفت: برنامه‌های مبتنی بر باورهای نادرست، منجر به اتخاذ تصمیم ‌های ضعیفی شده و نتایج بدتری نسبت به باورهای منطقی و واقع ‌بینانه به ارمغان می ‌آورند که تداوم این شرایط منجر به رفاه کمتر برای افراد صرفا خوش‌بین‌ و یا بدبین‌ می‌شود.
به گزارش سیناپرس، تصمیم گیری در مورد اشتغال، پس انداز و هر انتخابی که ریسک و عدم اطمینان را در بر دارد، مشمول نوع رویکرد واقع بینانه، خوش بینی یا بد بینی می شود.به اعتقاد متخصصین، واقع بین بودن در مورد آینده خود بدون نیاز به غوطه ور شدن در مثبت اندیشی بی دلیل و گرفتن تصمیمات درست بر اساس شواهد می تواند احساس خوبی را برای افراد به ارمغان بیاورد.

گفتنی است در این مطالعه شرایط زندگی و عملکرد ۱۶۰۱ نفر در طول ۱۸ سال مورد ارزیابی قرار گرفت. افراد فوق هر ساله میزان رضایت از زندگی و هر گونه ناراحتی روانی خود گزارش کردند. پژوهشگران همچنین از مردم در مورد وضعیت مالی و تمایل آنها به مثبت یا منفی نگریستن به موضوعات، سؤال شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که واقع گرایان بیشترین سطح رضایت را از زندگی خود داشتند. لازم به ذکر است که رضایت از زندگی برخلاف لذت لحظه ای، معیاری برای سنجش شادی کلی است.

پروفسور دیوید دی مزا، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: واقع گرایی در عصر کووید-۱۹ می تواند یک مزیت باشد. خوش‌بین ‌ها نسبت به دیگران خود را کمتر در معرض خطر ابتلا به کرونا می‌بینند و بنابراین احتمال کمتری دارد که اقدامات پیشگیرانه مناسب را انجام دهند. از سوی دیگر، افراد بدبین ممکن است وسوسه شوند که هرگز خانه های خود را ترک نکرده یا فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. به نظر نمی رسد که هیچ کدام از این استراتژی ها دستور العمل مناسبی برای رسیدن به شادی  باشند.  در این میان واقع گرایان بر اساس درک علمی ما از این بیماری، ریسک های سنجیده ای را انجام می دهند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: spring.org
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا