تلفن همراه عامل اصلی تصادفات جاده ای

به گزارش سیناپرس، بر اساس گفته‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها، سه عامل اصلی برای حواس پرتی در رانندگی وجود دارد.

این عوامل عبارتند از: زمانیکه چشمان خود را از جاده بردارید، دستان خود را از روی فرمان بردارید، یا ذهن خود را از رانندگی با فکر کردن به چیز دیگری دور کنید.

یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که هر مکالمه ای چه استفاده از تلفن همراه، دستگاه هندزفری یا مکالمه با مسافر در ماشین باشد، منجر به کاهش عملکرد رانندگی می شود. در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی ۹۳ مطالعه با بیش از ۴۳۰۰ شرکت کننده پرداختند.

در ادامه محققان دریافتند که اکثر رانندگانی که در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند، حواس پرتی خود را با کاهش سرعت جبران می کنند.

نتایج این بررسی همچنین نشان داد که استفاده از تلفن همراه منجر به کاهش عملکرد در مقایسه با صحبت کردن ساده شده و بسیار خطرناک تر است. به گفته محققان، اگر قصد دارید در حین رانندگی مکالمه تلفنی داشته باشید، قبل از شروع سفر تماس بگیرید.
یک مطالعه جدید تر که توسط محققان چینی انجام شده، به تأثیر برنامه‌ ها و اپلیکیشن های رانندگی با صدای فعال بر رانندگان جوان پرداخت. آزمایش ها نشان داد که این برنامه ها به طور قابل توجهی عملکرد رانندگان جوان را ضعیف می کند. به گزارش سیناپرس، به طور خاص، رانندگان جوانی که از این برنامه ‌ها استفاده می‌ کنند، بیشتر در مسیر خود از این طرف به سمت دیگر حرکت کرده، واکنش کندتری داشته و احتمال برخورد با آن ‌ها بیشتر است.

یک بررسی دیگر نشان داد که وقتی جوانان هنگام پیاده روی و دوچرخه سواری از تلفن همراه استفاده می کنند، انتخاب های پرمخاطره تری نیز انجام می دهند. عابران پیاده که حواسشان به تلفن ها پرت شده برای عبور از یک جاده به طور قابل توجهی بیشتر منتظر مانده و فرصت های بیشتری را برای عبور ایمن از دست می دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد استفاده از تلفن در حین دوچرخه‌ سواری زمان واکنش و عکس العمل را به تأخیر می ‌اندازد و منجر به حرکت کمتر سر یا نگاه کردن به اطراف برای توجه به خطرات می ‌شود.
به گفته پژوهشگران، داده‌های زیادی وجود دارد که نشان می ‌دهد استفاده از تلفن‌ های همراه در حین رانندگی به تعاملات ناایمن منجر می ‌شوند.

محققان دریافتند که وقتی ذهن یک راننده منحرف می شود، به احتمال زیاد خطرات را نادیده گرفته، اشتباه می کند و خطرات احتمال تصادف را افزایش می دهند. علاوه بر این، محققان شواهد محدودی یافتند که نشان می ‌دهد تمرین ‌های تمرکز حواس قبل یا در حین رانندگی، مانند نفس‌های عمیق آهسته، ممکن است به رانندگان کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنند.
به گزارش سیناپرس، هر چیزی که هنگام رانندگی ذهن شما را از جاده دور کند، احتمال اشتباه و بروز تصادف را افزایش می دهد. این امر به ویژه برای رانندگان جوان بیشتر صادق است.به گفته پژوهشگران، بهترین استراتژی برای جلوگیری از حواس پرتی در هنگام رانندگی، تلاش هماهنگ برای ماندن در لحظه و توجه به محیط اطراف است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه