استفاده از ظروف پلاستیکی باعث چاقی می شود

به گزارش سیناپرس، چاقی دلایل زیادی دارد اما تاکنون کمتر کسی تصور می کرد که استفاده از ظروف پلاستیکی بتواند باعث چاق شدن افراد شود،در این راستا تیمی از پژوهشگران نروژی در مطالعات اخیر خود به بررسی ارتباط چاقی و استفاده از پلاستیک پرداختند.

مارتین واگنر، یکی از اعضای این تیم مطالعاتی و دانشیار زیست شناسی در دانشگاه علم و صنعت نروژ در تروندهایم ، درباره موضوع فوق گفت: آزمایش‌ های ما نشان می ‌دهد که محصولات پلاستیکی معمولی حاوی ترکیبی از موادی هستند که می ‌توانند عاملی مرتبط و دست‌کم‌ گرفته شده در ایجاد اضافه وزن و چاقی باشند. 

امروزه بسته بندی های پلاستیکی به طور گسترده برای مواد غذایی استفاده می شود،زیرا این ماده ارزان بوده و می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. به گزارش سیناپرس، متاسفانه از سوی دیگر پلاستیک حاوی هزاران ماده شیمیایی است و  برخی از آنها می توانند وارد بدن شده و بر متابولیسم و  وزن شما تأثیر بگذارند.

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی این تیم مطالعاتی از ۳۴ محصول پلاستیکی روزمره  مانند ظروف ماست، بطری های نوشیدنی و اسکاچ آشپزخانه ، بیش از ۵۵ هزار ماده شیمیایی را نشان داد که از این میان، محققان ۶۲۹ مورد از مواد شیمیایی را شناسایی کردند که بر چربی ها تاثیر داشته و یازده مورد آن ها مستقیما  با متابولیسم انسان تداخل دارند. 

به گزارش سیناپرس،در مطالعات آزمایشگاهی همچنین مشخص شد که مواد شیمیایی یک سوم محصولات پلاستیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، به رشد سلول های چربی کمک می کنند. این مواد شیمیایی سلول های پیش ساز را برای تبدیل شدن به سلول های چربی که بیشتر تکثیر شده و چربی بیشتری انباشته می کنند، برنامه ریزی مجدد می کنند.

این پژوهش همچنین نشان داد: حتی برخی از محصولات پلاستیکی که حاوی مواد مختل کننده متابولیسم نیستند نیز باعث رشد سلول های چربی می شوند. به گفته پژوهشگران، تاثیر فوق بدان معناست که پلاستیک ها حاوی مواد شیمیایی ناشناخته ای هستند که در نحوه ذخیره چربی بدن ما اختلال ایجاد می کنند.

یوهانس ولکر، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: به احتمال بسیار زیاد موادی مانند مانند بیسفنولA، باعث این اختلالات متابولیک نمی شود. این بدان معناست که سایر مواد شیمیایی پلاستیکی غیر از آنهایی که قبلا می شناسیم می توانند در ایجاد اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشند.

به گزارش سیناپرس،مدت‌ ها تصور می ‌شد که بیشتر مواد شیمیایی موجود در محصولات پلاستیکی در آنها باقی می مانند، اما تیم واگنر اخیراً نشان داده‌ اند که این محصولات تعداد زیادی از مواد شیمیایی را آزاد می‌ کنند که می‌ توانند وارد بدن انسان شوند.
در خاتمه گفتنی است، تحقیقات قبلی نشان داده بود که برخی از پلاستیک ها حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که ممکن است بر رشد و باروری انسان تأثیر بگذارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Science & Technology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا