چه تعداد گونه درختی روی کره زمین داریم؟

به گزارش سیناپرس، بنابر نتایج یک مطالعه گسترده تحقیقاتی که حاصل تلاش 150 دانشمند است که سال ها عمر خود را صرف شناسایی درختان رایج و کمیاب کرده اند، تعداد گونه های درختی موجود در کره زمین با دقت بالایی تشخیص داده شده است.

این نتایج بر اساس تلاش های میدانی در نقاط مختلف دنیا از جمله آفریقا و استرالیا و تجزیه و تحلیل یافته ها در موسسه تحقیقات جنگل دانشگاه سان شاین کوست استرالیا به دست آمده اند.

طبق این نتایج، دانشمندان تخمین زده اند که 73 هزار گونه درختی در دنیا وجود دارد که حدود 9000 تا از آن ها، هنوز به بررسی و توصیف پژوهشی بیشتر و همچنین انتخاب نام علمی مناسب نیاز دارند.

به گفته مجریان این پژوهش، یافته های فوق، آسیب پذیری تنوع زیستی جنگل های جهانی را در برابر تغییرات انسانی در کاربری زمین، آب و هوا که به طور نامتناسبی گونه های کمیاب و غنای درختان جهانی را تهدید می کنند، برجسته می کنند.

آن ها معتقدند جنگل‌های مرطوب استوایی و نیمه گرمسیری شمال شرقی استرالیا و جزایر اقیانوس آرام را از این لحاظ می توان مناطق مهم و اصطلاحا نقاط داغ ارزیابی کرد که احتمالا گونه‌های کشف‌نشده زیادی را در خود دارند.

این محققان می گویند: تخمین تعداد کل گونه‌های درختی سیاره ما به نشان دادن تعداد اکوسیستم‌های مختلف و سنجش سلامت این سیستم‌ها کمک می کند. درواقع هرچه اطلاعات در این خصوص بهتر باشد، ما به شیوه های بهتری می‌توانیم برنامه‌های ملی و بین‌المللی را برای حفاظت و مدیریت تنوع زیستی و به طور بالقوه نجات گونه‌های درختی در خطر انقراض اطلاع‌رسانی و اجرا کنیم.

به گزارشsinapress، آن ها در حال حاضر مشغول تحقیق بر روی یک تجزیه و تحلیل مربوط به هزینه/فایده هستند که بر اساس داده های جدید انجام می شود و به دولت های مختلف جهان در تعیین اولویت های مربوط به احیای جنگل های بومی کمک می کند.

گفتنی است این یافته های تحقیقاتی در مجله معتبر PNAS ، مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده اند.