شناسایی مرد جیوه ای ترمیناتور در سیاره سرخ

به گزارش سیناپرس، تپه های شنی بسیار دیدنی تر از سوراخ های روی سطح مریخ هستند که توسط تکه سنگ های عظیمی که با سرعت زیاد به سطح کره برخورد کرده اند، به جا مانده.

برخلاف آنچه که در کره زمین وجود دارد، تپه های شنی مریخ دارای ویژگی های خاصی هستند. اولین ویژگی شکل آنهاست و تاکنون دانشمندان تعدادی از اشکال مختلف، از جمله مگاریپل و بارکان را روی سطح مریخ شناسایی کرده اند.

دومین ویژگی ترکیب آنهاست. بیشتر شن‌ های تشکیل دهنده تپه ‌های شنی سطح مریخ، منشأ بازالتی آتشفشانی دارند و گاهی ظاهری تاریک و گرفته به آن می ‌دهند.
جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهد که سرعت باد روی سطح مریخ کندتر از سطح زمین به نظر می رسد چراکه تپه های شنی به کندی حرکت می کنند، ولی در برخی موارد تحت تأثیر عوامل ناشناخته ‌ای با سرعت جابه جا شده و تصاویر جالبی را به نمایش می گذارند که هم سطح مریخ را تغییر داده و هم باعث تغییرات دمای سطح می شوند.

با چشم غیرمسلح و تخیل مغز انسان، تپه های شنی مریخی از دور شبیه به موجودات فضایی بیگانه به نظر می آیند که بیشتر مرد جیوه ای شخصیت ترمیناتور را در حال ذوب شدن تداعی می کند.به گزارش خبرگزاری sinapress، تصاویر ثبت شده از سطح مریخ مربوط به منطقه Meroe Patera در مریخ  بوده و توسط دوربین HiRISE از ارتفاع 270 کیلومتری گرفته شده است.

دانشمندان ناسا و دانشگاه آریزونا این تپه‌ ها را دوست داشتنی می‌ نامند و می ‌افزایند که این تپه های شنی در منطقه ‌ای بدون شن در میان تپه ‌های صخره ای، توسعه یافته ‌اند.
به گزارش سیناپرس، این عکس ها در پی مطالعات ریخت شناسی سطح مریخ گرفته شده و باعث شده اند که نوع تپه های شنی در مناطق مختلف مریخ با هم مقایسه شده و از نظر ساختاری و ظاهری دسته بندی شوند.

مترجم: فاطمه سادات علوی