نوردرمانی قادر به درمان دائم افسردگی زمستان نیست

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که نور درمانی ممکن است بهترین روش درمانی برای درمان اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی زمستانی نباشد. بر این اساس محققان اعتقاد دارند روش های مبتنی بر  رفتار درمانی شناختی (CBT) ممکن است انتخاب بهتری باشد.

پروفسور کلی روهان (Kelly Rohan)، که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت درباره موضوع فوق می گوید: نور درمانی یک روش درمان تسکینی است، مانند داروهای فشار خون، که شما نیاز دارید تا درمان را برای همیشه ادامه دهید تا موثر باشد. در این میان باید توجه داشت اجرای این روش درمانی کار ساده ای نیست، زیرا رعایت نسخه نور درمانی پس از بیدار شدن از خواب به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به صورت روزانه تا پنج ماه می تواند سخت باشد.

به گفته پژوهشگران، نور درمانی برای کسب نتایج مقطعی مفید است، اما طبق این مطالعه، درمان های دیگر در درازمدت موثرتر هستند.

در این مطالعه، محققان افراد مبتلا به افسردگی فصلی را در دو گروه مختلف برای شش هفته تحت درمان قرار دادند. یک گروه تجهیزات نور درمانی را دریافت کردند که هر روز صبح به مدت ۳۰ دقیقه از آن استفاده کردند ولی به گروه دیگر نسخه‌ای از رفتار درمانی شناختی آموزش داده شد که افکار منفی را به چالش ‌کشیده و سعی در تغییر رفتار فرد داشت.

در این روش درمانی افراد یاد گرفتند که از انزوای اجتماعی اجتناب کنند که این رفتار می تواند اختلالات منفی مرتبط با خلق و خو را کاهش دهد. همچنین پژوهشگران طی روش ابداعی فوق سعی کردند این ایده را به چالش بکشند که ماه‌های تاریک زمستان ناگزیر افسرده‌ کننده هستند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان داد در حالی که افراد در آغاز به نور درمانی علاقه داشتند اما  در زمستان دوم تنها ۳۰ درصد مشارکت کنندگان هنوز از این تجهیزات استفاده می کردند در حالی که طی روش رفتار درمانی شناختی به افراد مهارت ‌هایی آموخته شد که برای مقابله با افسردگی فصلی به آن نیاز داشتند.

پروفسور روهان در این رابطه گفت: اگرچه احتمالاً هر دو روش درمانی در کوتاه مدت به طور مشابه مؤثر هستند اما داشتن مهارت های بهتر منجر به احساس کنترل بر موقعیت می شود که معمولاً برای افراد مفید است و درجه بهبود در گروهی که از این روش استفاده کردند قابل توجه بود.
در خاتمه تاکید می شود در بازه زمانی کوتاه مدت، هر دو روش درمانی بهبود های بزرگ و از نظر بالینی قابل توجهی را در علائم افسردگی طی شش هفته در زمستان نشان دادند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: spring.org.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا