در چهل ثانیه مطالب را به ذهن بسپارید

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد با مشکلی به نام فراموش کردن سریع مطالب مواجه هستند و دائما موارد مختلفی که باید به خاطر بسپارند را فراموش می کنند. از نظر روان شناسان، احتمالاً خاطرات جدید به طور کلی در مغز از بین می روند مگر اینکه به درستی تثبیت شوند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تمرین و تمرکز روی یک خاطره یا یک موضوع فقط برای ۴۰ ثانیه می تواند کلید به یاد سپردن دائمی آن باشد. طی این مطالعات، روانشناسان دریافتند هنگام تمرین یک خاطره، همان ناحیه ای از مغز فعال می شود که وقتی آن را نادیده گرفته و فراموش می کنیم، درگیر فعالیت است. این ناحیه از مغز،  کمربند خلفی نام دارد و  بخشی است که معمولا در بیماری آلزایمر آسیب می بیند.

دکتر کریس برد (Chris Bird) که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد درباره موضوع فوق گفت: ما می دانیم که خاطرات جدید و به طور کلی هر نوع داده اطلاعاتی که وارد مغز انسان می شود، تا زمانی که یک دوره تثبیت برای آن سپری نشده باشد، مستعد از بین رفتن هستند.

در این مطالعه نشان دادیم که یک دوره کوتاه تمرین و تمرکز، تاثیر زیادی بر توانایی ما در به خاطر سپردن رویداد های پیچیده و واقعی در دوره های یک تا دو هفته ای دارد. ما همچنین این اثر تمرینی را با پردازش در بخش خاصی از مغز که سینگولیت خلفی  یا همان کمربند خلفی نام دارد، مرتبط کرده ایم.
پژوهشگران در این مطالعه ۲۶ کلیپ ویدئویی مختلف را برای افراد شرکت کننده نمایش دادند. در ادامه از این افراد خواسته شد ۴۰ ثانیه به بررسی رویدادها و مواردی که در کلیپ ارائه شده بود اختصاص داده و ذهنشان را طی این مدت با محتوای کلیپ درگیر کنند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران به افراد شرکت کننده این اختیار را دادند که این کار را به صورت ذهنی یا با صدای بلند انجام دهند.

در این میان برخی ویدئوها به طور عمد یکبار نمایش داده شده و فرصت تحلیل ۴۰ ثانیه ای درمورد این ویدئوها به شرکت کنندگان داده نشد. مطالعات پژوهشگران نشان داد دو هفته بعد، ویدئوهای تکرار نشده به میزان بسیار بیشتری فراموش شدند.

به گزارش خبرگزاری sinapress،در نقطه مقابل شرکت کنندگان، بسیاری از جزئیات ویدیوهایی که فقط ۴۰ ثانیه صرف تحلیل و بررسی  آن ها کرده بودند، را به خاطر داشتند. در این میان مشخص شد که نوع تحلیل و به ذهن سپردن این ویدئو ها چه به صورت ذهنی چه با صدای بلند، تفاوتی در قدرت به خاطر سپردن ان ها ایجاد نمی کند.

به گزارش سیناپرس، اسکن‌های مغزی گرفته شده از افراد نشان داد که هرچه فعالیت ‌های مغز در هنگام تماشا و تمرین بیشتر تطابق داشته باشند، افراد می ‌توانند بخش های بیشتری از موضوع را  به یاد بیاورند.

دکتر برد در این رابطه گفت: یافته ‌های مطالعات ما برای هر موقعیتی که یاد آوری دقیق یک رویداد در ان حیاتی است، مانند شهادت دادن برای یک صحنه تصادف یا جنایت، اهمیت بسیاری دارد. ما به طور قطع می گوییم اگر شاهد هر چه زودتر دنباله رویدادها را در ذهن خود تکرار کند، حافظه رویدادی وی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
در خاتمه توصیه می شود اگر تصمیم داردی یک موضوع را به خاطر بسپارید، حتما زمانی حدود ۴۰ ثانیه را به تحلیل ذهنی آن اختصاص دهید زیرا در این شرایط احتمال فراموش کردن آن موضوع بسیار کمتر می شود.

مترجم: مریم عالمی
منبع: spring.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا