تولید سوخت سبز برای هواپیماهای جت

به گزارش سیناپرس، آمونیاک که برای اکثر مردم به عنوان یک ماده در پاک کننده های شیشه شناخته می شود، به شکل خالص شامل سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن است. به گفته محققانی که روی این مطالعات کار می کنند، در دمای بالا، هیدروژن می تواند از آمونیاک آزاد شده و سوخت هیدروژنی ایجاد کند. اما ناسا می خواهد تحقیقاتی را برای بررسی استفاده تجاری از آمونیاک در ناوگان هواپیمایی و تأثیرات کلی زیست محیطی آن انجام دهد.

جی کاپات (Jay Kapat) استاد مهندسی در باره موضوع فوق گفت: سوزاندن هیدروژن به عنوان سوخت منجر به انتشار کم یا صفر گازهای مضر می شود. از سوی دیگر، سوخت سنتی جت، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، ذرات معلق و سایر گازهای مضر را تولید می کند.

کاپات در ادامه گفت: امروزه توجه زیادی به سوخت هیدروژنی می شود اما نکته اصلی این است که آمونیاک را می توان به راحتی به شکل مایع و بهتر ازهیدروژن ذخیره کرد. او گفت: در حالی که یک جت در حال پرواز است، سرمای ارتفاع بالا آن را به اندازه کافی خنک نگه می دارد.

کاپات معتقد است که با ارائه این مفهوم داشتن شرکای صنعتی قدرتمند می توان برای انتقال فناوری به خوبی هماهنگ شد و آینده سبزتری را برای نسل های بعدی فراهم کرد.

به گزارش سیناپرس، کاپات امیدوار است که پنج سال دیگر سوخت آمونیاک را در یک برنامه آزمایش کند و پس از آن، احتمالا تا سال ۲۰۴۰ سوخت آمونیاک را به طور گسترده در ناوگان تجاری مصرف کند.

کاپات افزود که فرآیند آزادسازی هیدروژن از آمونیاک باعث خنک‌ سازی می‌ شود که می ‌تواند یک مزیت اضافی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد توربین‌ های موتور باشد.

به گزارش سیناپرس، جاشوا اشمیت (Joshua Schmitt) مهندس ارشد تحقیقاتی در این مؤسسه گفت: شرکت ما روی اقتصادی بودن سوخت آمونیاک برای استفاده گسترده ‌تر تمرکز خواهد کرد. او گفت که آمونیاک بدون خطر نبوده و قابل اشتعال است، اما نسبت به هیدروژن مایع فوق خنک بیشتر برای تبدیل شدن به سوخت جت مفید است.