شناسایی سرطان پستان به کمک سلول های شیر مادر

به گزارش سیناپرس، تاکنون تصور می ‌شد سلول‌ های موجود در شیر مادر، مرده یا در حال مرگ هستند اما تحقیقات جدید نشان می دهد این سلول ها زنده هستند و این مساله می تواند بستری را برای مطالعه چگونگی تغییر بافت پستان در دوران شیردهی فراهم سازد.
محققان دانشگاه کمبریج انگلیس سلول های زنده ای را از شیر مادر برداشت کردند که می توان از آنها برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری  sinapress، آلسیا جین تویگر (Alecia-Jane Twigger)، دانشجوی فوق دکترای فارماکولوژی دانشگاه کمبریج و یکی از محققان این پروژه پژوهشی گفت: با مطالعه سلول های شیر انسان، ما قادر خواهیم بود به برخی از اساسی ترین سؤالات در مورد عملکرد غدد پستانی پاسخ دهیم. به گزارش سیناپرس، بافت پستان در طول زندگی، به‌ ویژه در مراحلی مانند بلوغ، بارداری، شیردهی و پیری تغییر می‌ کند.

تحقیقات پیشین، ارتباط بین تغییرات طبیعی پستان و خطر سرطان را شناسایی کرده است. تویگر و همکارانش نمونه‌ های کوچکی از شیر مادر را از داوطلبان شیرده و همچنین نمونه‌ هایی از بافت پستان افراد غیر شیرده اهدایی زنانی که تصمیم به جراحی کوچک کردن پستان داشته اند، جمع‌ آوری کردند. به گزارش سیناپرس، این محققان با استفاده از فناوری تجزیه و تحلیل ژنتیکی، ترکیب سلول‌ های بافت پستان جمع ‌آوری‌ شده را مقایسه کرده و تفاوت‌ های بین غدد پستانی انسان شیرده و غیر شیرده را شناسایی کردند.

به گفته آنها، این تفاوت‌ ها می‌ تواند سرنخ ‌هایی در مورد چگونگی ابتلای برخی افراد به سرطان پستان در مراحل بعدی زندگی ارائه دهد.

این تیم تحقیقاتی تاکید کردند که نمونه‌ های اهدایی زنان شیرده نشان می دهد که سلول ‌های شیر انسان زنده بوده و محققان می ‌توانند این سلول‌ های پویا را به روشی غیرتهاجمی ضبط و نگهداری کرده تا مورد آزمایش و بررسی قرار دهند. به گفته محققان، این سهولت دسترسی بیشتر به سلول ‌های پستان می ‌تواند راه را برای مطالعات بیشتر در مورد سلامت زنان در آینده باز کند و احتمالا  باعث تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه شود.

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا