طوفان باعث گسترش زباله های پلاستیکی می شود

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان آژانس علوم و فناوری دریایی ژاپن JAMSTEC مستقر در یوکوسوکا، استان کاناگاوا، دریافتند که ظروف و بسته‌های فوم پلی استایرن توسط طوفان و امواج بلند دریایی به قطعات کوچک تر تبدیل شده و حجم آن ها در سواحل بیشتر می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی به سرپرستی ریوتا ناکاجیما تخمین زدند که سالانه ۱۰ میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس ها سرازیر می شود. این موضوع به دلیل تأثیری که بر اکوسیستم دریایی می گذارد، نگرانی بین المللی رو به رشدی دارد.
با توجه به دشواری پیش ‌بینی زمان وقوع طوفان، تا به امروز تحقیقات کمی در مورد حجم اضافی زباله‌ های اقیانوسی شناور و بیشتر شدن آن ها پس از طوفان ‌های قدرتمند انجام شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، اعضای این تیم مطالعاتی با کمک یک کشتی تحقیقاتی، زباله های پلاستیکی شناور را قبل و بعد از طوفان شماره ۱۵ که در سال ۲۰۱۹ بارندگی های بی سابقه ای در منطقه کانتو ایجاد کرد، بررسی کردند. در ادامه محققان تکه ‌های پلاستیکی را که روی سطح ۳۰ کیلومتری خلیج ساگامی نزدیک توکیو شناور بود جمع‌ آوری کردند تا ایده ‌ای از دامنه مشکل زباله‌ های پلاستیکی که توسط طوفان ‌ها منتقل می ‌شوند، پیدا کنند.

به گزارش سیناپرس، آنها با استفاده از یک شبکه ریز مشبک، میکروپلاستیک هایی به ابعاد ۵ میلی متر یا کمتر و همچنین قطعاتی به طول ۵ تا ۲۵ میلی متر را بازیابی کرده و دریافتند که حجم و تعداد زباله های پلاستیکی پس از یک طوفان بزرگ ۱۳۰۰ برابر شده و به ۹۱ کیلوگرم در کیلومتر مربع رسیده است. این میزان در مقایسه با سه روز قبل از بروز طوفان، قابل توجه است.

یک یافته مهم دیگر که در این مطالعات به دست آمد، این بود که پس از طوفان های دریایی، قطعات فوم پلی استایرن با قطر ۲ تا ۳ میلی متر به طور چشمگیری افزایش یافت. این پلاستیک ها بیشتر در ظروف و بسته بندی ها مورد استفاده قرار دارند.
به گفته محققان، نیروی بادهای طوفان و برخورد امواج کوبنده باعث می شود که پلاستیک ها از نظر فیزیکی به سرعت تجزیه شوند.

به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از هجوم بیشتر زباله های پلاستیکی شدند زیرا برخی از مناطق آسیایی که اغلب توسط طوفان‌ ها آسیب می ‌بینند، در سطح جهانی به عنوان مناطقی که مملو از زباله‌ های پلاستیکی اقیانوسی شناخته می ‌شوند. این موضوع موجب افزایش میکروپلاستیک ها در اکوسیستم های دریایی شده و خطراتی جدی برای محیط زیست در پی دارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Frontiers in Marine Science  منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا