محاسبه علمی حداکثر فاصله قابل رؤیت بودن نور شمع

آیا دیدن نور شمع برای انسان در فواصل دور ممکن است؟ اگر این سوال را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید، در پاسخ جستجوی خود با جوابی روبرو خواهید شد که بر اساس آن انسان می تواند نور شمع را از فاصله 30 مایلی یا معادل 48 کیلومتری (البته تنها در شب) مشاهده کند.

این رقم را می توان کمی اغراق شده دانست زیرا متخصصان ستاره شناس با روش های منحصر به فرد خود به دنبال یافتن پاسخ صحیح برای این سوال رفته اند. در این تحقیقات، این متخصصین با استفاده از روش هایی که از آن برای مطالعه ستاره ها استفاده می شود، مسافت نهایی مشاهده نور شمع توسط انسان را تخمین زده اند.

متخصصان دانشگاه ای اند ام تگزاس (Texas A&M University) با استفاده از یک دوربین دیجیتالی SBIG که توسط متخصصان نجوم مورد استفاده قرار می گیرد، به مقایسه نور ستارگان با نور شمع پرداخته اند و برای این کار از محاسبات عددی پیچیده ای بهره گرفته اند.

برای این کار ستاره بسیار نورانی Vega به عنوان نمونه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه مشخص شد که هنگامی که شمع در فاصله 392 متری از انسان قرار دارد، نور آن برابر با نور دریافتی از Vega بر روی سطح زمین خواهد بود. پس از انجام این کار و با استفاده از بزرگنمایی دید دوربین و تکرار قیاس عددی، سرانجام مقادیر مورد نیاز برای اعمال محاسبات دقیق به انجام رسیدند که نتیجه آن کاملا با 30 مایل (48 کیلومتر) اعلام شده توسط گوگل متفاوت بود.

در این تحقیقات مشخص شد که چشمان انسان تنها قادر خواهد بود تا نور شمع را از فاصله 1.6 مایلی، برابر با 2 کیلومتر و 560 متر، مشاهده کند.