کشف دهانه آتش فشانی بسیار عجیب در مریخ

به گزارش سیناپرس، دوربین های ویژه ای که به مدارگرد شناسایی مریخ ناسا متصل است دارای قدرت زیادی بوده و می تواند چیزهایی به کوچکی یک میز آشپزخانه و اشیایی همچون مریخ نورد های روباتیک را تشخیص دهد. این سامانه قدرتمند که بهآان آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا یا HIRISE می گویند، اخیراً نمایی درخشان را از یک دهانه آتش فشانی در سیاره  مریخ ثبت کرده است.

گفتنی است این تصویر در اواخر سال ۲۰۲۱ گرفته شده بود اما مشخص نیست چرا ناسا طی حدود یک ماه گذشته آن را منتشر نکرده بود.  این تصویر زیبا و شگفت انگیز از مریخ، دهانه ای را نشان می دهد  که احتمالا بر اثر برخورد یک شهاب سنگ در میلیون ها سال پیش ایجاد شده است است. به گزارش خبرگزاری sinapress، تلفیق این دهانه و ناهمواری های غیر عادی داخل ان با تده های شنی اطراف، نمای وهم انگیز از سیاره سرخ در برابر بیننده ترسیم می کند.

به گفته ستاره شناسان، اگر چه مریخ حدودا ۲۲۵ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد ولی بسیاری از فرایندهای زمین شناسی با فرایندهای رخ داده در زمین مشابه بوده و می توان آن ها را با در نظر گرفتن شرایط دو سیاره نزدیک به هم در منظومه شمسی مقایسه کرد.
به گزارش سیناپرس، این دهانه، اگرچه یک ویژگی چشمگیر در میانه صحرای خشک مریخ است، اما هدف مهمی برای دانشمندان سیاره ‌شناسی محسوب شده و نقشی حساس در مطالعات مریخ بر عهده دارد. به گفته متخصصان ناسا،  این دهانه آتش فشانی به طور دقیق مکان طول جغرافیایی صفر را در مریخ مشخص می کند، خطی که نیمکره غربی و شرقی مریخ را از هم جدا می کند.

مترجم:  زهرا همراز