حیوانات هم برای یکدیگر اسم می گذارند

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند، برای این جانوران اسمی انتخاب می کنند و معمولا این حیوانات نام خود را آموخته و به آن واکنش نشان می دهند. در این میان پرسشی مطرح می شود که شرایط در حیات وحش و دنیای غیر انسانی چگونه است. آیا حیوانات و به ویژه جانورانی که در گروه های اجتماعی زندگی می کنند نیز برای یکدیگر اسمی انتخاب کرده و هر عضو گروه دارای نامی مجزا و مشخص است؟ 

تا پیش از این پدیده نامگذاری به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد انسانی تصور می شد، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که سایر گونه های اجتماعی نیز با نامگذاری بیگانه نبوده، بر روی یکدیگر اسم های مشخصی گذاشته و به آنها پاسخ می دهند. 
مطالعات انجام شده روی طوطی های سبز وحشی نشان می دهد زمانی که یک جوجه طوطی در لانه متولد می شود، والدینش برای وی نامی انتخاب می کنند که در قالب نوع خاصی از آواها ادا شده و این جوجه ها نیز در ادامه زندگی خود و پس از جفت گیری برای فرزندانشان نام انتخاب می کنند.

به گزارش سیناپرس، خارج از دنیای پرندگان، پژوهشگران به بررسی پستانداران آبزی از جمله دلفین ها پرداخته و دریافتند این جانوران نیز روی یکدیگر نام گذاشته و این نام را از طریق سوت خاصی ادا می کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهد دلفین‌ ها نحوه ادای  سوت هایی که به نام یک دلفین اشاره می کند را از مادرشان یاد می ‌گیرند و همچنین اسم دلفین‌ های دیگر را نیز به خوبی شناخته و آن را به خاطر می ‌آورند.

گفتنی است این نامگذاری ها در دنیای حیوانات دارای پیچیدگی های خاصی بوده و به نوعی نشان دهنده سلسله مراتب حاکم بر ساختار اجتماعی آن ها است. به باور محققان، این نام ‌ها مملو از معنی هستند و نتاسج  یک مطالعه نشان داد که دلفین‌ های نر به سوت‌ های متحدان خود همیشه سریع تر واکنش نشان می‌دهند و در مقابل ممکن است وقتی یکی دیگر از اعضای غیر صمیمی گروه آن ها را از طریق سوت صدا کند، بی تفاوت بوده و واکنش خاصی نشان ندهند.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا