درمان ام اس با داروی کرونا

به گزارش سیناپرس، هیدروکسی کلروکین ممکن است درمان قابل اعتمادی برای کووید ۱۹ نباشد، اما یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که ممکن است برای درمان بدترین شکل مولتیپل اسکلروزیس (MS) به کار رود. محققان دانشگاه کلگری دریافتند که این داروی تجویزی می تواند علائم نوع شدید مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس پیشرونده اولیه را کاهش دهد. 
ام اس یک شکل از بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به پوشش های محافظ اطراف اعصاب مغز و نخاع حمله کند. حدود ۱۵ درصد موارد ام اس، پیشرونده اولیه هستند و علائم بیماری در بیماران مبتلا به این نسخه با گذشت زمان بدتر می شود.
مطالعه ای جدید توانایی هیدروکسی کلروکین در کاهش اثرات ناتوان کننده این بیماری را در یک مطالعه ۱۸ ماهه آزمایش کرد. محققان ۳۵ فرد مبتلا به ام اس را بررسی کرده و پیشرفت های بیمای را در آنها از نوامبر ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۲۱ پیگیری کردند. به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی انتظار داشت حداقل ۴۰ درصد از این بیماران (۱۴ نفر) کاهش قابل توجهی از توانایی راه رفتن خود را حتی پس از درمان های هیدروکسی کلروکین تجربه کنند. در کمال تعجب، تنها هشت شرکت کنندگان شاهد بدتر شدن علائم ام اس خود بودند.

در ام اس پیشرونده اولیه، هیچ درمانی مناسبی برای متوقف کردن یا معکوس کردن پیشرفت بیماری وجود ندارد. دکتر مارکوس کخ (Marcus Koch)، محقق بالینی دپارتمان علوم اعصاب بالینی معتقد است ناتوانی در این بیماران به تدریج در طول زمان بدتر می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، به گفته وی تعداد زیادی از داروهای ژنریک را طی چندین سال غربالگری کرده ‌اند و نتایج با هیدروکسی کلروکین تا حدودی امیدوارکننده است. آزمایش های انجام شده، یک موفقیت اولیه است که به تحقیقات بیشتر و آزمایش های بالینی در مقیاس بزرگتر در آینده نیاز دارد. 

در اینجا این سوال مطرح می شود که هیدروکسی کلروکین چیست؟

در ابتدا، دانشمندان این دارو را به عنوان یک داروی ضد مالاریا ساختند. با این حال، اکنون این یک درمان رایج برای مدیریت علائم آرتریت روماتوئید و سایر شرایط خود ایمنی مانند لوپوس است.
در طول همه ‌گیری ویروس کرونا، این دارو به یک گزینه درمانی بحث برانگیز برای کووید ۱۹ تبدیل شد. به گزارش سیناپرس، مطالعات مختلف شواهد متناقضی پیدا کرده‌ اند که برخی نشان می‌ دهد این دارو علائم کووید را کاهش می ‌دهد، برخی دریافتند که این دارو به طور قابل‌ توجهی خطر مرگ ناشی از عفونت‌ های ویروس کرونا را کم می کند و برخی دیگر معتقدند که هیچ کمکی نمی ‌کند.
بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی این گروه تحقیقاتی روی مدل‌ های ام‌ اس، پیش‌بینی می شود که استفاده از هیدروکسی کلروکین باعث شود تا ناتوانی افراد مبتلا به ام ‌اس کاهش پیدا کند. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره Annals of Neurology منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا