بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان در حال شکل گرفتن است

به گزارش سیناپرس، هنگامی که این نقشه کاملا به پایان برسد، تصویر بهتری از چگونگی تکامل جهان به ما داده و ما را در مورد سرنوشت نهایی کیهان راهنمایی می کند.
جولین گای (Julien Guy) فیزیکدان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وزارت انرژی ایالات متحده درباره عملیات فوق می گوید: زیبایی زیادی در این نقشه وجود دارد. در توزیع کهکشان ها در نقشه سه بعدی، خوشه ها، رشته ها و حفره های عظیمی وجود دارد. آنها بزرگترین سازه های جهان هستند اما در درون آنها، شما ردپایی از جهان بسیار اولیه و تاریخچه انبساط کیهان در طول زمان را می‌ یابید.
ابزار طیف سنجی انرژی تاریک (DESI)  که به تلسکوپ ۴ متری مایال در رصدخانه ملی کیت پیک متصل است، برای جمع ‌آوری طیف‌های دقیق از میلیون‌ها کهکشان طراحی شده که یک سوم کل آسمان را در بر می ‌گیرد.
به گفته محققان، اساساً این ابزار که با ربات کار می کند می ‌تواند نور هر کهکشانی را به رنگ ‌های تشکیل ‌دهنده ‌اش بشکند تا دریابد نور چقدر به طیف قرمز متمایل شده است. این امر با انبساط کیهان اتفاق می ‌افتد: وقتی کهکشان‌ها از ما دورتر می ‌شوند، نور آنها در مسیر خود به سمت زمین کشیده شده و به سمت انتهای قرمز طیف الکترومغناطیسی جابه‌جا می ‌شود.
گای در ادامه توضیح می دهد که اندازه گیری این انتقال به ما می گوید که یک کهکشان چقدر دور است به اینگونه که هر چه انتقال به سرخ بیشتر باشد، نور باید برای رسیدن به ما بیشتر حرکت کند.
به گزارش سیناپرس، با جمع ‌آوری داده‌ها از ده‌ها میلیون کهکشان و دیدن فاصله هر یک از آنها، DESI می ‌تواند عمق آسمان را ببیند و یک نقشه سه بعدی از توزیع ماده در سراسر کیهان ایجاد کند. این نقشه خوشه‌ ها و ابرخوشه ‌های کهکشانی را نشان می ‌دهد که حاوی پژواک شکل ‌گیری آن‌ها هستند.
گای در این باره می گوید: این شگفت ‌آور است که ما واقعاً می‌ توانیم تأثیر امواج را میلیاردها سال بعد و به همین زودی در بررسی خود تشخیص دهیم.
به گفته پژوهشگران، حدود ۷۰ درصد کیهان از انرژی تاریک تشکیل شده است، ماده ای مرموز که باعث انبساط شتابان جهان می شود. برای درک سرنوشت کیهان، محققان باید به گذشته نگاه کنند تا دریابند که انرژی تاریک در طول زمان چگونه رفتار کرده است و نقشه سه بعدی DESI در این امر مؤثر خواهد بود.
تاکنون، این بررسی داده‌هایی را از ۷/۵ میلیون کهکشان گرفته و رکورد سرعت قبلی از بررسی آسمان دیجیتال اسلون را شکسته است. این ابزار تا پایان دوره رصدی خود در سال  ۲۰۲۶ که نقشه کیهان تکمیل می شود، حدود ۳۵ میلیون فهرست خواهد داشت.
گفتنی است که نحوه عملکرد این ابزار بسیار جذاب بوده و دارای ۵ هزار ربات است که فیبرهای نوری دستگاه را برای اطمینان از دقت آنها در اندازه ۱۰ میکرون قرار می دهند.
به گزارش سیناپرس، کلاوس هونشید (Klaus Honscheid) فیزیکدان دانشگاه ایالتی اوهایو و یکی از دانشمندان این ابزار هوشمند، می گوید: ده میکرون بسیار کوچک است یعنی کمتر از ضخامت موی انسان و هر ربات طوری قرار گرفته که نور کهکشان هایی را که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند جمع آوری کند.
در حالی که ابزار طیف سنجی انرژی تاریک مشغول کار بر روی تکمیل نقشه سه بعدی خود از کیهان است، همچنین اطلاعات بیشتر و بیشتری در مورد فیزیک شکل گیری و تکامل کهکشان ها و همچنین داده هایی در مورد اجرام شدید مانند سیاهچاله ها و اختروش ها در اختیار اختر فیزیکدانان قرار می دهد.

منبع: cosmosmagazine