طرح های تحقیقاتی حوزه ICT دانشگاه ها حمایت می شوند

دکتر علیرضا یاری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری برای اینکه بتواند پژوهش های خود را به درستی انجام دهد، ضمن تربیت منابع انسانی در حوزه ICT، دو ماموریت مهم "حمایت ازتحقیقات وتوسعه در شرکت های دانش بنیان" و "توسعه تحقیقات مرتبط به ICT  در دانشگاه ها " را در اولویت برنامه های خود قرار داده است که این مساله می تواند از طریق همکاری در پروژه های پژوهشی در راستای تکمیل منابع مورد نیاز و همچنین توسعه و ایجاد هسته های دانشی لازم تحقق پیدا کند.

به گفته وی، قطب ها و هسته های دانشی  در دانشگاه ها خود موجب توسعه و تقویت منابع انسانی لازم در شرکت های دانش بنیان می شود و اثر بخشی متقابل دارند.

وی افزود: اکنون بخش عمده ای از پروژه های این مجموعه که بودجه های برون سپاری دارند با همکاری شرکت های دانش بنیان یا دانشگاه ها انجام می شوند. در چنین پروژه هایی، پژوهشکده نقش مدیریت پژوهش را دارد و با کمک دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان که تخصص لازم در آن حوزه ها را دارند، فعالیت های مربوطه پیش می رود.

وی اظهارداشت: بحث بومی سازی و خودکفایی در زیرساخت ها و تجهیزات فناوری اطلاعات از اهداف بسیار مهم در شبکه ملی اطلاعات است اما پژوهشگاه ارتباطات و فناوری تنها برخی از حوزه ها را پوشش می دهد، بنابراین برای موضوع بومی سازی صنعت ICT کل زنجیره تامین باید در نظر گرفته شود که در آن بخش خصوصی و دانشگاه ها نقش بسیار مهمی دارند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری به چالش های این حوزه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: در حال حاضر هنوز ایجاد زنجیره ارزش کامل بومی در حوزه فناوری اطلاعات اتفاق نیافتده است و شاید دلایل عمده آن را حضور رقبای قوی بین المللی، پیچیدگی و گستردگی و تغییرات خیلی سریع فناوری ها باشد.

وی تصریح کرد: اکنون ما در زیرساخت های ICT از بحث های شبکه ای و ارتباطی گرفته تا حوزه های پلتفرمی، نرم افزاری و موضوعات جدید نظیر هوش مصنوعی، کلان داده و اینترنت اشیاء را داریم که پوشش تمام این محصولات کار بسیار دشواری است و بومی سازی زنجیره کامل از این فناوری ها و خدمات پایه مورد نیاز بسیار سخت و هزینه بر است.

وی یادآورشد: در امتداد پروژه های بومی سازی که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری در حوزه های زیرساختی مانند تجهیزات شبکه نوری، سوییچ ها، تجهیزات شبکه بی سیم و …با موفقیت انجام داده است، پژوهشکده فناوری اطلاعات نیز به دنبال مشارکت در بومی سازی خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات و همچنین برنامه ریزی برای ایجاد سکوهای لازم در اعتبارسنجی محتوا در سطح ملی است. در این خصوص از جمله پروژه های پژوهشی می توان به "سامانه آزمایشی هوش مصنوعی به عنوان سرویس در حوزه خط و زبان فارسی"، "سامانه تشخیص ادعا در شبکه های اجتماعی" و همچنین "آزمایشگاه اعتبارسنجی ابزار خط و زبان فارسی" که در جریان است اشاره کرد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: تاکنون این پژوهشکده برای فناوری های متعددی ازجمله خدمات ICT روستایی، کلان داده ها، رایانش ابری، اینترنت اشیاء، رایانش کوانتومی و خط و زبان فارسی با همکاری و در تعامل با وزارت ارتباطات اقدام به تدوین نقشه راه کرده است که بخش هایی اجرا و بخش هایی دیگر نیاز به بازبینی و تکمیل دارند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا