ابداع یک کیت قابل حمل برای تشخیص سریع سرطان پروستات

به گزارش سیناپرس،محققان بین المللی در یک ابداع ارزشمند، موفق به ساخت یک کیت غربالگری سرطان پروستات شده اند که بسیار سریع و به راحتی قابل حمل بوده و می‌تواند هشدارهای اولیه و لازم را برای جمعیت‌هایی که دارای شیوع بالاتر سرطان فوق هستند و یا دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند، صادر نماید.

این کیت ارزان قیمت، از یک نوار تست و یک قرائت کننده مکعبی شکل کوچک 1.6 اینچی برای تعیین میزان یک نشانگر خونی مربوط به سرطان پروستات به نام آنتی ژن PSA تشکیل شده است و برای انجام این کار، تنها به یک قطره خون فرد مورد نظر و چند دقیقه زمان نیاز دارد.

به گفته هدایت کنندگان این تحقیق از دانشگاه کورنل آمریکا، ما با استفاده از این کیت جدید قادر خواهیم بود حتی در مکان های عمومی، پس از گرفتن یک قطره خون از فرد، نتیجه را در عرض 10 تا 15 دقیقه به او ارائه دهیم. به گزارش خبرگزاری sinapress،چنین فردی بر اساس نتیجه این آزمایش می تواند بفهمد که آیا به پیگیری های بعدی نیاز خواهد داشت یا خیر.

این کیت دارای یک نوار تست است و شکل وشمایل آن، بسیار شبیه همان کیت هایی است که برای تست های خانگی کووید 19 یا بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از قرار دادن یک قطره خون روی این کیت، در عرض حدود 15 دقیقه دو خط روی نوار آن ظاهر می شود.

به گفته محققان، رنگ این دو خط به دلیل نانوپوسته‌های طلای 150 نانومتری است که حساسیت تست را برای شناسایی آنتی ژن های PSA افزایش می‌دهند و خطوط را در حضور آن ها، شدیدتر نشان می‌دهند. 

آن ها می افزایند: مزیت دیگر این کیت، امکان تولید آن به صورت انبوه و هر کدام به قیمت چند دلار است. این امکان تولید ارزان، قطعا کمک می کند که افراد بیشتری در سرتاسر دنیا از آن بهره مند شوند.

قابل ذکر است اطلاعات علمی پژوهشی مربوط به طراحی و ساخت این کیت جدید تشخیص سرطان پروستات، در نشریه معتبر و بین المللی Current Research in Biotechnology منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا