ابداع آزمایش خون جدید برای تشخیص سرطان

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، بیمارانی که سرطان در آنها تشخیص داده می شود، باید پیش از اینکه پزشکان تشخیص دهند که آیا سرطان به هر بخش دیگر از بدن سرایت کرده است، تصویربرداری و آزمایش انجام دهند. سرطانی که گسترش یافته است سرطان متاستاتیک نامیده می شود.
 دانشمندان آزمایش خونی ابداع کردند که گفته می شود اولین آزمایشی است که می تواند نه تنها وجود سرطان، بلکه گسترش بیماری را در سراسر بدن که اغلب در مرحله های مختلف سرطان طبقه بندی می شود، تشخیص دهد. این آزمایش را می توان در مطب عمومی انجام داد و انجام آن به پزشکان کمک می کند تا بیماران مبتلا به سرطان گسترده و مراحل بعدی را در اولویت قرار دهند. این آزمایش خون جدید سرطان متاستاتیک را در ۹۴ درصد از ۳۰۰ بیمار نمونه گیری شده با موفقیت شناسایی کرده است.
به گفته پژوهشگران، روش فوق به درمان بیماران از طریق راهنمایی برای نیاز به  جراحی یا درمان های کل بدن مانند شیمی درمانی یا هورمون درمانی کمک می کند. لازم به توضیح است که این آزمایش که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، از تکنیک جدیدی به نام متابولومیک NMR استفاده کرده که حضور نشانگرهای زیستی به نام متابولیت ها را در خون شناسایی می کند. نشانگرهای زیستی متابولیت مواد شیمیایی کوچکی هستند که بدن ما به طور طبیعی تولید می کند، اما توسط سلول های سرطانی نیز ساخته می شوند. به گزارش سیناپرس، یک فرد مبتلا به سرطان در حال گسترش، مشخصات متابولومیک مشخصی دارد که با یک بیمار مبتلا به سرطان موضعی یا فرد بدون سرطان متفاوت است.

دکتر جیمز لارکین (James Larkin)، انکولوژیست و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت ما از یک تکنیک تصویربرداری به نام NMR برای شناسایی «اثر انگشت متابولومیک منحصر به فرد سلول های سرطانی» استفاده کردیم. فناوری متابولومیک NMR می ‌تواند طیف گسترده ‌ای از راه‌ های جدید را برای تشخیص بیماری، نه تنها در سرطان، بلکه در سایر شرایط نیز باز کند.

ما تازه در حال درک این موضوع هستیم که چگونه متابولیت های تولید شده توسط تومورها می توانند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص دقیق سرطان استفاده شوند. پیش از این می دانستیم این فناوری می ‌تواند با موفقیت تشخیص دهد که آیا بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به مراحل بعدی بیماری پیشرفت می‌ کنند، حتی پیش از اینکه پزشکان آموزش دیده بتوانند تشخیص دهند. اکنون این فناوری در سایر بیماری ها مانند سرطان نویدبخش است.

به گزارش سیناپرس، این تیم می گویند که آزمایش جدید آنها به بیمارانی کمک می کند که علائمی دارند که مختص سرطان یک بخش خاص بدن نیستند. در حالی که برخی از علائم، مانند یک توده، باعث می شود که پزشک فورا آزمایش سرطان بدهد، علائم دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای مدتی نادیده گرفته شوند یا تشخیص داده نشوند. آنها امیدوارند بیمارانی که این علائم غیر اختصاصی مانند خستگی یا کاهش وزن را نشان می دهند، بتوانند آزمایش سرطان را به عنوان بخشی از یک آزمایش خون معمول دریافت کنند.
با این حال، هنوز راه زیادی تا ارائه آزمایش خون سرطان جدید توسط پزشکان عمومی وجود دارد. در مرحله بعد، تیم تحقیقات و آزمایش ها را با گروه بزرگتری از بیماران انجام خواهد داد.