مسوولین برای پیشگیری از وقوع سیلاب ها چه کردند؟

به گزارش سیناپرس، بارش ‌های چندروز اخیر در  جنوب کشور، سیلاب ‌هایی در استان های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان به راه انداخت که متاسفانه هشت نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و چهارده نفر از آنان مصدوم شدند. پیش از این سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار قرمز برای این استان‌ ها، بر آماده ‌باش مسوولان تأکید کرده بود.  

در این رابطه علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با سیناپرس معتقد است؛برای مدیریت بحران چنین رویدادهایی باید اقدامات بلندمدتی را از پیش برنامه‌ریزی کرد؛ نظیر انجام عملیات آبخیزداری که باید در طول سال انجام شود و مربوط به دستگاه های متولی مانند وزارت کشاورزی و سازمان آبخیزداری است.

بارندگی ها کم سابقه بوده است

وی با اشاره به اینکه این میزان از بارش های جنوب کشور در این موقع از سال امری غیر معمول بوده است، می گوید؛ «تلاش سازمان مدیریت بحران کشور به حداقل رساندن خسارات و تلفات جانی و مالی است. ما در جنوب کشور شاهد بارندگی‌ های کم سابقه بوده ایم؛ در واقع ۲۷۰ میلیمتر در یک شبانه روز عدد بسیار بالایی است که به محیط آسیب جدی وارد می کند.  همچنین توپوگرافی منطقه به گونه ای است که آب ها به سرعت جاری و تبدیل به رواناب می‌ شود؛ ما همواره در سازمان مدیریت بحران کشور هشدار می ‌دهیم که تلفات بیشتر از مواردی که اتفاق افتاده، نشود. گفتنی است؛ عمده خسارتی که تا کنون ناشی از این واقعه رخ داده، مربوط به زیرساخت های شهری به ویژه معابر و بافت شهری بوده است.

بختیاری می گوید؛ از ابتدای امر وقتی بارندگی ها آغاز شد با توجه به هشدار قرمز سازمان هواشناسی، هشدار ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارات به ویژه تلفات جانی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور داده شد و اهالی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور می دانستند که چنین بارش هایی در پیش است. اما متاسفانه هشت نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. درکل  سازمان مدیریت بحران وظیفه این را دارد که مردم را آگاه کند و ارتباطات بین سازمانی و نهادها را برای رفع هر چه زودتر بحران ها برقرار کند.

بنا به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، بارندگی‌ های غیرمنتظره از یک سو و از سوی دیگر زیرساخت های نامناسب و شرایط نامساعد پستی و بلندی های منطقه باعث شد که چنین سیلابی رخ دهد.

تغییر اقلیم را بهانه نکنید

این در حالی است که اویس ترابی، رئیس اندیشکده زیست ‌پذیری شهری معتقد است که بارندگی‌ های جنوب شرقی کشور فرایندی غیر معمول نیست. وی در این باره به خبرنگار سیناپرس می گوید؛ عموما الگوی بارشی اقلیم جنوب شرقی کشور رگباری است و گاهی امکان دارد بارندگی هایی با دبی  ۱۸۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه رخ  دهد که این عدد بسیار بزرگی است؛ اما در ماهیت سیستم بارشی منطقه مذکور فرآیندی معمول است.

وی با اشاره به این امر که نباید هر مخاطره اقلیمی را به گردن تاثیرات تغییر اقلیم بیاندازیم معتقد است؛ تغییر اقلیم امری است که همواره در کره زمین رخ داده است و باید گفت جزء ویژگی‌ کره زمین است. در واقع هر ده هزار سال یک بار به طور کلی اقلیم کره زمین تغییر می کند و انسان با تولید گاز های گلخانه ای می تواند این تغییر را سرعت ببخشد؛ به همین دلیل واکنش خردمندانه این است که برای پیشگیری از آثار احتمالی تغییرات آنی آب و هوا میزان انتشار گازهای مخرب را کاهش دهیم. نکته حائز اهمیت این است که نباید تغییر اقلیم دست مایه ای باشد برای تصمیم گیران؛ اینکه مسوولان تمام مشکلات زیست محیطی کشور را به گردن آن بیاندازند، امری غلط است.

به گفته ترابی، وقتی شهرسازی و زیرساخت های شهری ما ایراد دارد به گونه ای که با افزایش مقداری از بارندگی ها سیلاب های مخرب راه می افتد‌، نباید تغییر اقلیم بهانه ای باشد برای سیاست مداران که رفع مسوولیت کنند.

حال این پرسش مطرح می شود که با توجه به همه این هشدارهای و نگاه های علمی و کارشناسانه،چرا هنوز هم شاهدیم که مسولان شهری قدرت کنترل و پیشگیری چنین اتفاقاتی را ندارند؟ و اینکه اگر بلایای طبیعی بزرگتری رخ دهد،چه باید کرد؟

بهتر است دستگاههای اجرایی و مسولان با کلمه ای به نام پیشگیری آشنا شوند.پیشگیری قبل از وقوع بحران ساده ترین راه برای جلوگیری از هزاران خسارت مالی و جانی است که متاسفانه در بین مسوولین معنای ریشه ای ندارد.

و اما سوال آخر اینکه شهرداری ها و وزارت راه، مسکن و شهرسازی چه وظیفه ای دارند؟آیا تابه امروز طبق ‌قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل مصوب مجلس شورای اسلامی اقداماتی در این مناطق صورت گرفته است؟یا خیر؟

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا