کسب فناوری و تولید نیمه صنعتی پروبیوتیک های پرکاربرد

دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست معاونت علمی و فنی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: پروبیوتیک ها مزایای زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارند که می توان به مواردی مانند پیشگیری و درمان اسهال ناشی از عفونت ها یا آنتی بیوتیک ها، بهبود و کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و آلرژی ها و بهبود خلق و کاهش اضطراب اشاره کرد.

وی افزود: پروبیوتیک ها همچنین در دام، طیور و آبزیان با تغییر میکروبیوم روده، منجر به افزایش مقاومت آنها به عوامل بیماری زا، افزایش ضریب جذب مواد غذایی و افزایش رشد می شوند و جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها به شمار می آیند.

وی تصریح کرد: هم اکنون این مساله در بحث امنیت غذایی و امنیت سلامت مردم مغفول باقی مانده است. عمدتا ما بدون در نظر گرفتن جزئیات دقیق ژنتیکی و زیستی از میکروارگانیسم هایی در حوزه واردات برای تولید لبنیات، دام و آبزیان استفاده می کنیم؛ میکروارگانسیم هایی که خیلی بی پروا وارد سفره مردم ، دام و طیور می شوند و ریسک تهدیدزایی برای دام، طیور و غذای انسانی دارند زیرا امکان دارد میکروارگانسیم هایی ناشناخته ای داشته باشیم که تاکنون بررسی و واکاویی نشده اند.

وی به سیناپرس گفت: اکنون با در نظر گرفتن این موضوع، جداسازی میکروارگانیسم های پروبیوتیک از منابع بومی باعث می شود که ما اطمینان پیدا کنیم آنچه امروز وارد سبد غذایی کشور می شود، امن است. ژن بیماری زا یا فاکتوری های بیماری زا و تهدیدهایی زایی برای سلامت ندارد. نهایتا این میکروارگانیسم ها می توانند مبتنی بر اکوسیستم های تکامل یافته کشور در طی صدها سال در جوامع سنتی یا محلی یا در اقلیم های منحصربه‌فرد مان آبزیان دام و طیور مورد استفاده قرار بگیرند.

وی اظهارداشت: در این موضوع نیز ما یک کار وسیع ملی از چهار گوشه کشور برای جمع‌آوری آغاز کرده ایم وغربالگری‌ های بسیار دقیقی در این زمینه انجام داده ایم. ما می خواهیم خصوصیات مختلف پروبیوتیکی مطمئنا احساس شود. اکنون به نمونه تیپ محصولاتی در حوزه پروبیوتیک های دام و آبزیان رسیده ایم که مراحل آخر آزمایش قانونی خود را سپری می کند.

گفتنی است این طرح در فضایی به مساحت 600 مترمربع و تجهیزات متنوع و وسایل آزمایشگاهی در حال اجراست.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا