زخم های دهانی علامتی شایع برای کمبود ویتامین B12

به گزارش سیناپرس به نقل از express، کمبود ویتامین B12 منجر به بدشکلی سلول های قرمز خونی می شوند و به همین دلیل اکسیژن نمی تواند با موفقیت به تمام قسمت های بدن برسد و این امر باعث بروز مشکلاتی برای سلامت بدن می شود. 
یکی از مشکلاتی که به دنبال کمبود ویتامین B12 در بدن رخ می دهد، بروز زخم های متعدد در داخل دهان است. درست است که این زخم ها بی خطر هستند اما همین علامت می تواند کمبودهای تغذیه ای را نشان دهد که ممکن است تداوم آن در آینده مشکل ساز شود. 
این زخم های دهانی معمولا زخم هایی دردناک هستند که به رنگ زرد یا قرمز ایجاد می شوند. این رخم ها در داخل ناحیه چانه، لب ها، زبان، لثه هها و حتی سقف دهان ایجاد شوند. به گزارش سیناپرس، بیشتر این زخم ها به اندازه نوک مداد بوده و گاهی هم به صورت خوشه ای در یک ناحیه تشکیل می شوند. 
معمولا این زخم ها به مرور بهبود می یابند و به ندرت بیش از 6 ماه ماندگار می شوند. اما برخی زخم ها هم هستند که ممکن است نشانه گاز گرفتن داخل گونه ها باشد که شاید علامت هشداردهنده برای کم خونی تلقی شود.

اما بررسی ها نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 هم می تواند چنین زخم هایی را ایجاد کرده و نیز باعث قرمز شدن زبان شود. 
از دیگر علائم کمبود ویتامین B12 می توان به خستگی شدید، سوزن سوزن شدن اندام ها، ضعف عضلانی، اختلال دید و مشکلات روان شناسی اشاره کرد. از مشکلات روانشناسی ایجاد شده می توان به افسردگی و احساس گیجی یاد کرد. به گزارش سیناپرس، کمبود ویتامین B12 همچنین منجر به بروز مشکلاتی در حافظه و در درک و قضاوت می شود. 
مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا