نیروگاه های حرارتی هوای شهرها را مسموم می کنند

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات پژوهشگران هندی نشان می دهد که نیروگاه ‌های حرارتی تولید برق یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان بوده و موجب آسیب رساندن به معیشت مردم ساکن در مناطق مجاور می ‌شوند.  

در مطالعه ای که به طور مشترک توسط مرکز توسعه پایدار ناگپور (CFSD)، موسسه مانتان آدایایان کندرا (Manthan Adhyayan Kendra)  شهر پونا و مجموعه  ASAR Social Impact Advisors Private Limited انجام شد، پژوهشگران دریافتند که محیط زیست، هوا و منابع آب های سطحی و زیرزمینی مناطق مجاور نیروگاه های برق حرارتی  و همچنین گیاهان اطراف این نیروگاه ها با سموم و فلزات سنگینی مانند جیوه، آرسنیک، آلومینیوم و لیتیوم آلوده شده اند. 

بررسی های انجام شده همچنین گویای این حقیقت بود که آلودگی گسترده هوا، آب و خاک به دلیل دفع و جابجایی غیر علمی پسماندهای این نیروگاه ها تشدید می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود دریافتند که از ۲۱ روستای مجاور این نیروگاه های حرارتی، ۱۸روستا به دلیل رسوب خاکستر بادی در نقاط مختلف درگیر هستند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این وجود نیروگاه های فوق در نزدیکی شهرها نقش مهمی در آلوده شدن هوای این مناطق داشته و خروج  خاکستر بادی معلق در هوا منجر به آلودگی گسترده هوا در مناطق نسبتا دور دست از این مراکز می شود.

لینا بوده (Leena Buddhe)، مدیر مرکز توسعه پایدار (CFSD) در این رابطه اعلام کرد: این گیاهان آلوده به مواد سمی و فلزات سنگین  برای بقای مردم ساکن در مناطق مجاور نیروگاه ها مشکل ایجاد می کنند. متاسفانه بررسی های ما نشان می دهد که سطوح مختلف آلودگی به دلیل وجود خاکستر های سمی که توسط گیاهان در هوا مخلوط می شود افزایش می یابد. 
وی در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: وضعیت مناطق اطراف نیروگاه های برق حرارتی بسیار وخیم بوده و سطح آلودگی در مناطق مجاور بسیار زیاد است. دولت ها باید در نظر داشته باشند که اگر اقدام به موقعی در این مناطق صورت نگیرد، جان و معیشت مردم در خطری جدی قرار خواهد گرفت. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که مطالعات محققان نشان می دهد کشاورزی در مناطق مجاور این نیروگاه ها روز به روز دشوار تر می شود زیرا خاک این مناطق در حال سمی و غیرمولد شدن است.

مترجم:مهدی فلاحی پناه
منبع: catchnews
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا