ماندگاری بیشتر مواد غذایی با فناوری زیستی

به گزارش سیناپرس، در شرایطی که بسیاری از مردم جهان در گرسنگی به سر می برند، مقدار زیادی غذا توسط افراد ثروتمندتر دور ریخته می شود زیرا این مواد غذایی قبل از خوردن فاسد می شوند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد یک ماده بسته بندی جدید با منبع طبیعی می تواند به ماندگاری بیشتر غذا ها کمک کرده و هیچ خطری برای محیط زیست نداشته باشد زیرا این ماده، زیست تخریب پذیر است.

این ماده جدید که توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد و با همکاری دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور (NTU) ساخته شده است، به شکل یک ورقه پلاستیکی شفاف است. به گزارش سیناپرس، الیاف پایه این ماده که از طریق یک فرآیند الکتروریسی ساخته شده است به گزارش خبرگزاری sinapress،از یک پروتئین ذرت به نام زئین همراه با نشاسته، سلولز و سایر پلیمرهای مشتق شده طبیعی تشکیل شده است. این الیاف با ترکیبات ضد باکتری طبیعی مانند آویشن، اسید سیتریک و اسید استیک ساخته می شوند.
هنگامی که فیلم در ابتدا در اطراف یک ماده غذایی مانند گوشت، ماهی یا محصولات تازه قرار می گیرد، ترکیبات ضد باکتری در الیاف باقی می مانند. با این حال، اگر رطوبت افزایش یافته یا آنزیم‌های خاصی توسط باکتری ‌های مضر تولید شوند، این ترکیبات به‌طور خودکار آزاد می ‌شوند و سپس باکتری ‌ها را همراه با قارچ ‌هایی که ممکن است وجود داشته باشند، از بین برده و از فاسد شدن غذا جلوگیری می ‌کنند.

در آزمایش‌ های انجام شده، توت ‌فرنگی‌های تازه ‌ای که در فیلم پیچیده شده بودند، هفت روز قبل از ایجاد کپک ماندگاری داشتند، این مدت زمان برای توت‌ فرنگی‌ هایی که در سبدهای میوه معمولی نگهداری می ‌شدند، چهار روز بود.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد، این ماده پس از دور ریختن به طور کامل تجزیه می شود. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که این ماده مفید در نگهداری مواد غذایی از کنجاله گلوتن ذرت، که یک محصول جانبی زائد از تولید اتانول است، ساخته می شود.

پژوهشگران امیدوارند طی چند سال آینده محصول فوق را به تولید تجاری رسانده و در سراسر جهان گسترش دهند.پروفسور مری چان از اعضای این تیم مطالعاتی درباره ماده فوق می گوید: بسته بندی مواد غذایی فعال، پایدار و زیست تخریب پذیر که دارای فناوری داخلی برای دور نگه داشتن باکتری ها و قارچ ها هستند، برای صنایع غذایی اهمیت زیادی دارد. به گزارش سیناپرس،  این ماده می تواند به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای پلیمرهای مبتنی بر نفت مورد استفاده در بسته بندی های تجاری مواد غذایی، مانند پلاستیک باشد که تأثیر منفی قابل توجهی بر محیط زیست دارد.
شرح کامل این پژوهش و ویژگی های ماده فوق الذکر در اخرین شماره مجله تخصصی  ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز