چگونه سفر درون شهری امنی در دوره کرونا داشته باشیم؟
به گزارش سیناپرس، عدم ابتلا به کووید ۱۹ طی سفرهای درون شهری در شرایط همه گیری کرونا یکی از مشکلات افرادی است که مجبور به حضور در مترو، تاکسی و اتوبوس هستند. از سوی دیگر حمل و نقل عمومی، شریان زندگی مردمی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر جهان زندگی می کنند. نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد که صندلی انتخاب شده توسط مسافران در اتوبوس یا قطارهای شهری شلوغ ممکن است قرار گرفتن در معرض ذرات حامل ویروس کرونا را افزایش دهند.
بر این اساس تیمی از محققان IBM Research Europe مدلی را توسعه دادهاند که تفاوتهای تهویه را بسته به محل نشستن شخص در یک وسیله نقلیه شلوغ نشان می دهد. این مطالعه بر ویژگی های مشترک انتقال بدون علامت، از جمله دینامیک هوا و قطرات، انتقال حرارت، تبخیر، رطوبت و اثرات سیستم های تهویه متمرکز بود.
کارلوس پنیا مونفرر، از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره مساله فوق می گوید: با تجسم قطرات و جریان هوا، متوجه تعداد پدیده های فیزیکی مانند فعل و انفعالات پیچیده بین ستون های طبیعی بدن، بازدم و تهویه هوا در اطراف مسافران می شوید که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرند. زمانی که صحبت از پیشگیری از ابتلا به عفونت می شود، این دقیقاً همان چیزی است که مهار آن را دشوار می کند. به گزارش سیناپرس، این تیم با استفاده از مدل سازی خود به این موضوع پرداختند که وقتی کسی در ردیف مسافران نشسته و صحبت می کند، چه اتفاقی برای قطرات کوچک تنفسی وی می افتد. در برخی از این خودروهای عمومی مانند متروها، هوا از بالا به داخل پمپ میشود و از دریچههای پایین نزدیک به صندلیهای پنجره خارج می شود.
این نوع جریان هوا، چرخش داخلی ایجاد می کند که دما را در درجه مناسبی نگه داشته و آلاینده های موجود در هوا را از فضا حذف می کند. علیرغم سودمندی کلی این ویژگی ها، نویسندگان مطالعه فوق می خواستند ببینند آیا نشستن روی صندلی های مختلف این وسایل نقلیه عمومی مزایای یکسانی دارد یا خیر.
بررسی های انجام شده نشان داد که قطرات تنفسی سرنشینان مستقر در صندلی های کنار پنجره بیشتر بلند می شوند و فضای سایر مسافران را به میزان کمتری نسبت به سایر صندلی ها آلوده می کنند. برعکس، قطرات بازدم شده از افراد مستقر روی صندلی های وسط، بیشتر به فضای مسافری راهرو منتقل می شود. این حرکت ذرات حامل ویروس به جریان رو به پایین تهویه در صندلی های راهرو اشاره دارد که قطرات ویروس را به سمت پایین رانده و خطر بیمار شدن مسافران ایستاده در راهرو وسط را افزایش می دهد.
این مدل همچنین نشان میدهد که سیستم تهویه خودرو فوراً قطرات گفتاری را که از مسافران در صندلیهای راهرو میآیند به پایین می کشد.به گزارش سیناپرس، این شبیه سازی های با وضوح بالا بر وسایل حمل و نقل عمومی متمرکز بودند، اما می توان آن ها را به ساختمان های تجاری یا مسکونی، مراکز مراقبت های بهداشتی، دفاتر یا مدارس گسترش داد.
شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Physics of Fluids منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی