آیا ذوب تمام یخ های قطبی به معنی پایان جهان است؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات محققان نشان می دهد ذوب یخچال های قطبی می تواند خطراتی جدی برای زمین در پی داشته باشد و برای نمونه تنها یخچال عظیم Thwaites در غرب قطب جنوب حاوی مقدار کافی یخ است که در صورت فروپاشی کامل، سطح آب دریاها را تا ۶۵ سانتی متر افزایش دهد. این موضوع بسیار نگران ‌کننده است زیرا تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که این یخچال با سرعت زیادی در حال ذوب شدن بوده و خطر نابودی کامل، آن را تهدید می کند. 

لازم به توضیح است که افزایش ۶۵ سانتی‌ متری سطح آب دریاها تأثیر قابل توجهی در تغییر خط ساحلی خواهد داشت. برای مثال در نظر داشته باشید از سال ۱۹۰۰ تا کنون تقریباً ۲۰ سانتی ‌متر افزایش سطح آب دریاها وجود داشته است و این افزایش به مقداری بود در حال حاضر برخی از جوامع ساحلی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و مشکلات زیست‌ محیطی مانند سیل، آلودگی آب‌ های شور و از بین رفتن زیستگاه را تشدید می‌ کند.
باید توجه داشت که این یخچال قطبی، تنها یخچال طبیعی در خطر ذوب شدن نیست و ذوب یک یخچال و فروریختن آن در داخل اقیانوس می تواند به طور زنجیروار، تخریب یخچال های مجاور را در پی داشته که این موضوع  به معنای افزایش چند متری سطح دریاها خواهد بود. به گزارش sinapress،  بررسی های انجام شده نشان می دهد افزایش چند متری سطح دریا می تواند بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله شانگهای، نیویورک، میامی، توکیو و بمبئی را غرق کند. بحران ناشی از ذوب یخ های قطبی تنها در حد این چند شهر مشهور نبوده و این موضوع می تواند کشورهای جزیره ای مختلفی مانند مالدیو را کاملا از روی نقشه محو کند.


تصاویر ماهواره ای نشان می دهد یخچال قطبی Thwaites از سال دو هزار بیش از هزار میلیارد تن یخ از دست داده است و سرعت جریان ذوب آن در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است.
موضوع بسیار مهمی که در حال حاضر توجه محققان را به خود جلب کرده است، وابستگی اجزای مختلف یخچال های قطبی به یکدیگر است. به گزارش سیناپرس، بر این اساس گفته می شود یک سکوی شناور از یخ به نام قفسه یخی،  یخچال طبیعی Thwaites را مهار کرده و باعث می شود ذوب شدن این یخچال با سرعت کمتری ادامه داشته باشد. دانشمندان به تازگی تایید کرده اند که این قفسه یخی به سرعت در حال بی ثبات شدن است. به گفته ارین پتیت، یخ ‌شناس دانشگاه ایالتی اورگان، قفسه یخی شرقی اکنون دارای شکاف‌ هایی است و ممکن است طی ۱۰ سال آینده سقوط کند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: independent

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا