تبلیغات دارویی و غذایی پنهان توسط سلبریتی ها

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی رسانه های خبری در ارائه اطلاعات صحیح عملکرد ضعیفی دارند. محققان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) می گویند که این اخبار اغلب به جای بررسی واقعیت، ادعاهای گمراه کننده ای را به مخاطبین ارائه می کند.

کاننا سرینیواسان (Kannan Srinivasan)، استاد مدیریت، بازاریابی و سیستم‌های اطلاعاتی در دانشکده تجارت این دانشگاه در رابطه با موضوع فوق می گوید: دسترسی به اطلاعات مراقبت ‌های بهداشتی، سنگ بنای عصر اینترنت است اما گسترش سریع اطلاعات پزشکی در حوزه عمومی، از جمله از منابع کمتر معتبر، می‌تواند خطری جدی برای مصرف ‌کنندگانی در پی داشته باشد که به واسطه تبلیغات سلبریتی ها از محصولاتی با ادعاهای نادرست یا اغراق ‌آمیز استفاده می کنند.

دانشمندان تأثیر اجتماعی این تبلیغات محصول توسط سلبریتی ها را اثر Oz می نامند. محققان دریافتند که وقتی مکمل‌های دارویی و محصولات پزشکی توسط این افراد مشهور تأیید می ‌شوند، افزایش قابل توجهی در فروش خود داشته و مردم به آن محصولات روی خوش نشان می دهند.

 پژوهشگران در این مطالعه داده‌های بیش از ۶ هزارمحصول کاهش وزن موجود در وب سایت آمازون را بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۴، بررسی و موارد مختلفی از جمله بررسی‌ های محصول، قیمت ‌گذاری و عنصر کلیدی هر دارو بررسی را تحلیل کردند. به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ،در ادامه این محققان محصولات فوق را با تبلیغات انجام شده توسط چهره های مشهور مقایسه کرده و دریافتند به طور کلی، ۱۸۰۰ مورد از این داروها حاوی حداقل یکی از  ترکیبات تبلیغ شده توسط شخصیت های مشهور بود.
با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه نشان می دهد که جستجوهای مصرف کنندگان برای این محصولات در دوره زمانی تبلیغ شده، تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. 

در حالی که مردم و رسانه‌ها این اخبار تجاری و فاقد پشتوانه علمی را دنبال می‌کنند، محققان می‌گویند این نگرانی بزرگ وجود دارد که این ادعاها فقط برای جلب توجه اغراق‌آمیز و فروش بیشتر مطرح می‌شوند. علاوه بر این، متخصصان پزشکی می گویند، در بسیاری از موارد، مطالعات علمی کمی وجود دارد که این ادعاها را تأیید کند. به گزارش سیناپرس، در واقع، این مطالعه نشان می‌دهد که تنها یکی از هزاران مقاله علمی منتشر شده در این دوره، مستقیماً ادعاهای سلبریتی های تبلیغ کننده را در مورد یک ماده خاص داروی کاهش وزن تائید کرد. 

در خاتمه نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که تصحیح اخبار تبلیغاتی در رسانه های جریان اصلی اغلب سخت تر از کنترل آن در رسانه های اجتماعی است. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تحقیقات بازاریابی (Journal of Marketing Research) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا