این کودک ده ساله در تاریخ ناسا نادیده گرفته شد

به گزارش سیناپرس،سفر نخستین انسان به ماه را می توان یکی از برجسته ترین ماموریت های تاریخ فضانوردی محسوب کرد که تمامی شهرت آن به نیل آرمسترانگ و تیم ناسا در پروژه آپولو ۱۱ رسید. بر اساس مستندات موجود، هنگامی که آپولو ۱۱ برای سفر برگشت خود از ماه بر می ‌خیزد، توسط یک ایستگاه علمی ناسا در گوام ردیابی شده و  این ایستگاه راداری، موقعیت سفینه فضایی را با بخش کنترل ماموریت مرتبط کرده و با استفاده از یک آنتن بشقابی بزرگ، حرکت سفینه را رصد و آن را تحت کنترل نگه میدارد.

تا اینجای داستان را تقریبا همه مردم می دانند اما نکته جالب توجه این است که در ۲۳ جولای سال ۱۹۶۹، در حالی که آپولو هنوز در فضا بود، این آنتن دچار شکستگی شده و به این ترتیب ارتباط مرکز کنترل و فضاپیمای تاریخ ساز و مسافرانش  قطع می شود.

به گزارش سیناپرس،  مدارک منتشر شده از سوی ناسا نشان می دهد در این روز یک یاتاقان داخل بخش متحرک آنتن فوق خراب شده و در حالت عادی این آنتن باید از جای خود جدا شده و پس از تعویض قطعات مجددا نصب می شد که فرایند فوق الذکر به چند روز زمان نیاز داشته و در شرایط حساس ماموریت آپولو،  امکان انجام این کار وجود نداشت.

در این شرایط حساس، تنها راه ممکن برای راه اندازی دوباره آنتن خراب شده این بود که از طریق سوراخی به قطر  شش و نیم سانتیمتر، بخش خراب شده را تعمیر کرد که این کار نیز برای هیچ یک از تکنیسین های ناسا که در گوام مستقر بودند امکان نداشت. به نظر می رسید شرایط در حال وخیم شدن بوده گمان می رفت پایان ماموریت نخستین سفر انسان به ماه با فرجامی دردناک و مرگ فضانوردان تاریخ ساز به پایان برسد.
در این شرایط اضطراری چارلز فورس، مدیر ایستگاه، با خانه تماس گرفت و پسر خود جورج را احضار کرد تا به او کمک کند. جورج ده ساله از یک نردبان از آنتن بالا رفته، دستانش را پر از گریس کرده و به داخل سوراخ برد و یاتاقان را به جای خود بازگرداند.
گفتنی است اگرچه ناسا این موضوع را به‌عنوان یک شکست شرم ‌آور به طور رسمی پنهان نکرد، اما در یک توافق نانوشته، هیچ کس در مورد این ماموریت و مشکل فنی پیش آمده و نقش این کودک ده ساله در موفقیت نخستین سفر انسان به ماه و بازگشت به زمین، چیزی نگفته و بیشتر رسانه ها نیز از این موضوع با خبر نشدند. به گزارش سیناپرس،  ناسا در گزارش های رسمی و محرمانه خود در آن زمان، روایت این تعمیر اضطراری درست در زمانی که سرنشینان آپولو ۱۱ از همه جا بی خبر بودند، را ثبت کرده است و به تازگی این داستان واقعی در قالب یک کتاب علمی برای کودکان منتشر شده که کل ماجرا و نقش این پسربچه ده ساله را روایت می کند.

این کتاب ماموریت مارتی نام دارد و آنچه را که در این ماموریت اتفاق افتاده به خوبی پوشش می دهد، اما حتی در این کتاب هم حق جورج فورس پایمال شده و شخصیتی به نام مارتی جایگزین وی شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: cracked.com
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا