خطر گسترش اومیکرون در تعطیلات کریسمس

به گزارش سیناپرس، در حالی که مطالعات اولیه نشان می دهد واکسن های موجود کرونا دارای قابلیت و توانایی کمتری در برابر سویه اومیکرون به نسبت سویه های قبلی کرونا هستند اما در حال حاضر این واکسن ها تنها گزینه موجود محسوب می شوند که در اختیار ما قرار دارد.
در همین رابطه میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه روز گذشته اعلام کرد که مطالعات دانشمندان این کشور نشان می دهد اثر بخشی واکسن اسپوتنیک در برابر سویه اومیکرون تا حدودی کاهش یافته است، اما پس از تزریق دوز تقویت ‌کننده، محافظت قابل قبولی در برابر این سویه جدید ایجاد می ‌شود.
گفتنی است متخصصان مرکز گامالیا (Gamaleya) در کشور روسیه قبلا واکسن اسپوتنیک را آزمایش کرده و علاوه بر ان اقدام به بررسی مستقیما سرم انسانی به دست آمده از افراد تلقیح شده نیز نموده و میزان تاثیر آن روی سویه اومیکرون را بررسی کرده اند. به گزارش سیناپرس، این مطالعات نشان می دهد اگرچه قابلیت پیشگیری سیستم ایمنی بدن در برابر سویه کرونای اومیکرون به اندازه سایر سویه ها نیست اما تزریق کامل واکسن ها و دوز تقویتی،  یک حفاظت قابل اعتماد در برابر این گونه جهش یافته ایجاد می کند.
وزیر بهداشت روسیه در ادامه توضیحات خود افزود: واکسیناسیون مجدد پس از ۶ ماه روی سویه دلتا ویروس کرونا موثر است.  
در خاتمه گفتنی است گسترش سویه اومیکرون در کشورهای مختلف جهان به طور نگران کننده ای سریع بوده و به گفته سازمان جهانی بهداشت، تا به امروز، این بیماری در ۱۱۰ کشور مختلف شناسایی شده است. این موضوع با توجه به کاهش سطح محدودیت ها و رفع قرنطینه های اجباری و آغاز سفرهای بین المللی می تواند منجر به از کنترل خارج شدن شرایط شده و در نهایت شرایط را وخیم کند. تقارن این گسترش سریع با تعطیلات کریسمس و پایان سال نوی میلادی بر نگرانی کارشناسان افزوده و در این رابطه هشدار داده می شود که اگر مردم اقدام به رعایت پروتکل های بهداشتی نکنند، عواقب وخیمی در انتظار آن ها خواهد بود.
مترجم: مولود یوسفی
منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا