ویروس کرونا با مقاومت در مقابل واکسن تنها دو جهش فاصله دارد

به گزارش سیناپرس، با ظهور سویه اومیکرون که جهش های بسیاری در پروئین اسپایک کووید ۱۹ داشته، شواهد بیشتری مبنی بر اینکه کووید ۱۹ می‌ تواند از درمان‌ های آنتی‌ بادی و واکسن ‌های موجود فرار کند، در اختیار دانشمندان قرار می گیرد.
محققان دانشگاه کلمبیا پیشنهاد می‌ کنند که برای پایان دادن زودتر همه‌ گیری کرونا، ممکن است ساخت واکسن های جدیدی برای سویه های جدید کرونا ضروری باشد.
مطالعه توانایی اومیکرون برای دور زدن درمان های فعلی نشان می دهد که ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹همچنان به جهش خود ادامه می دهد. علاوه بر این، جهش ‌های فوق،  ویروس را به بی ‌فایده کردن واکسن ‌های موجود و درمان های آنتی‌ بادی مونوکلونال نزدیک ‌تر می‌ کنند. بنابراین به گفته دکتر دیوید هو (David Ho) خیلی دور از ذهن نیست که تصور کنیم ویروس کرونا تنها یک یا دو جهش با مقاومت کامل در برابر آنتی بادی های فعلی فاصله دارد.

در حال حاضر دو آنتی بادی از جمله آنتی بادی های مونوکلونال که به عنوان درمان استفاده می شوند و آنتی بادی های تولید شده توسط واکسیناسیون یا عفونت با انواع قبلی، برای مقابله با این ویروس وجود دارد. به گزارش سیناپرس، مطالعات نشان می دهد سویه اومیکرون با تغییرات بسیاری که پروتئين اسپایک، بخشی از ویروس که خود را به سطح سلول های انسانی می چسباند، داشته، واکسن گریزتر از سویه های پیشین است.
به گزارش sinapress، درمان‌های کنونی پروتئین معمولی ویروس کرونا را شناسایی کرده و به ویروس حمله می ‌کنند. به همین دلیل محققان به آزمایش در مورد اثر واکسن ها در خنثی سازی نوع اومیکرون پرداختند. آنها از نمونه‌ های ویروس زنده نوع جدید و شبه ‌ویروس‌ های ساخته ‌شده در آزمایشگاه استفاده کرده و ویروس را در مقابل آنتی ‌بادی‌ های کووید در یک محیط آزمایشگاهی قرار دادند.
نتایج نشان می ‌دهد که آنتی‌ بادی ‌های دریافتی از افرادی که دو دوز از چهار واکسن اصلی موجود یعنی مدرنا، فایزر، آسترازنکا و جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌ اند، همگی در متوقف کردن سویه اومیکرون به طور قابل ‌توجهی کمتر مؤثر بودند. به گزارش سیناپرس، اگرچه مطالعات قبلی نشان می ‌دهد که عفونت پیشین کووید نیز آنتی ‌بادی‌ هایی تولید می‌ کند که از بیمار شدن مجدد افراد جلوگیری خواهد کرد، اما مطالعه جدید مشخص می سازد این آنتی ‌بادی‌ ها در متوقف کردن سویه جدید حتی کمتر از آنتی ‌بادی ‌های واکسیناسیون مؤثر هستند.
طی این مطالعه پژوهشگران  در مجموع، چهار جهش جدید پروتئین اسپایک را در نوع اومیکرون کشف کردند که به ویروس کمک می کنند تا در بدن شناسایی نشود.
حال این سوال مطرح می شود که آیا یک دوز واکسن تقویت کننده به محافظت در برابر نوع اومیکرون کمک می کند؟
اگرچه تزریق واکسن‌ های mRNA مانند مدرنا یا فایزر، محافظت بیشتری در برابر اومیکرون ایجاد کردند اما محققان معتقدند این آنتی ‌بادی ‌ها همچنان توانایی ضعیف ‌تری برای خنثی کردن سویه اومیکرون ویروس کرونا در مقایسه با انواع قبلی کووید ۱۹ نشان می‌ دهند.

به اعتقاد آنها، افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌ و افرادی که کاملاً واکسینه شده ‌اند در معرض خطر ابتلا به نوع اومیکرون هستند.به گزارش سیناپرس، حتی ممکن است یک واکسن تقویت‌ کننده نیز به اندازه کافی در برابر این سویه ایمنی ایجاد نکند، اما همچنان تزریق دوز سوم واکسن توصیه می‌ شود.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طبیعت (Nature) منتشر شده و قابل دسترس است.
مترجم:مولود یوسفی