تست های آی کیو قابل اعتماد نیستند

به گزارش سیناپرس، تعریف هوش یک امر بسیار پیچیده است و در حالی که تعاریف فرهنگ لغت در این زمینه نسبتاً ساده بوده و هوش را به عنوان مثال، توانایی کسب و به کارگیری دانش و مهارت توصیف می کنند، اجماع علمی در مورد اینکه هوش در واقع چیست و چگونه باید تعریف و ارزیابی شود، همچنان مورد مناقشه قرار دارد.
در بسیاری از مطالعات علمی اخیر، بحث های زیادی در مورد اینکه مغز انسان دارای چه میزان هوش است، وجود داشته است.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر هنوز در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد که  آیا ما یک هوش عمومی داریم که همه کارها را انجام می دهد یا چندین نوع هوش مختلف مانند هوش فضایی، هوش موسیقایی، هوش زبانی و غیره داریم که برای کارهای خاص تر استفاده می شود؟

تاکنون مطالعات زیادی روی هر دو فرضیه صورت گرفته و در حال حاضر، شواهد بیشتر به نفع نظریه مبتنی بر این است که فقط یک هوش کلی وجود دارد. به گزارش سیناپرس باید توجه داشت که هوش و حافظه دو موضوع متفاوت هستند که نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه گرفت زیرا حافظه، اطلاعاتی است که شما کسب کرده و به آنها دسترسی دارید و به عنوان خاطرات در مغز شما ذخیره می شوند اما هوش، توانایی شما در استفاده و به کارگیری این اطلاعات است. 

برای درک بهتر این موضوع می توان گفت یک فرد با حافظه خوب و حرفه ای که به لطف دانش عمومی گسترده خود در مسابقات اطلاعات عمومی برنده می شود، از هوش متبلور و چشمگیر خود استفاده می کند. سیناگزارش می دهد،از طرف دیگر کارآگاهی مانند شرلوک هلمز که از اطلاعات موجود در صحنه جنایت استفاده کرده و آن را با آنچه در ذهن خود دارد ترکیب و این اطلاعات را در موقعیتی به کار می برد تا راه حل ها و توضیحاتی برای حل معما پیدا کند، بیشتر بر هوش سیال تکیه می کند. به این ترتیب هوش متبلور و سیال به ترتیب مانند هارد دیسک و سی پی یو کامپیوتر شما هستند.
به گزارش سیناپرس، شواهد حاکی از آن است که هوش متبلور تا زمانی که مغزی فعال داشته باشیم، به شکل‌ گیری ادامه می دهد در حالی که هوش سیال با افزایش سن کاهش می ‌یابد زیرا بخش‌های پیچیده مغز ما که از این قابلیت پشتیبانی می ‌کند در طول زمان فرسوده می ‌شود.
در حالی که هنوز بحث های زیادی در مورد معنای واقعی هوش وجود دارد، برخی افراد مدعی هستند که ژن های شما نقش مهمی را در میزان هوشتان ایفا می کنند. البته مبحث فوق بدان معنا نیست که یک ژن هوش تثبیت شده وجود دارد که به طور مستقیم تعیین می کند که در نهایت شما چقدر باهوش خواهید بود. به گفته محققان، مواردی مانند محیط، تربیت، آموزش و تجربیات ما، همگی سطح هوش و عقل ما را شکل می دهند.
به گزارش سیناپرس باید این مساله را نیز مد نظر قرار داد که ژن ‌های ما به وضوح در سطح هوش ما نقش دارند. البته اینکه دقیقاً این نقش چیست باید مشخص شود. مطالعات مختلفی نشان داده که هوش دارای یک مؤلفه ارثی است به این معنی که هوش نهایی شما حتی اگر تربیت متفاوتی داشته باشید (مثلاً فرزندخواندگی) به سمت والدین بیولوژیکی شما منحرف می شود. از سوی دیگر یک ارتباط شگفت انگیز نیز بین قد و هوش وجود دارد، به این معنی که افراد بلند قد به طور متوسط باهوش تر هستند.
البته تشخیص و اندازه گیری هوش بسیار دشوار است و هنوز هیچ توافقی بین دانشمندان در مورد اینکه هوش واقعاً چیست، صورت نگرفته و در نهایت باید پذیرفت ضریب هوشی و میزان هوش را نمی توان به طور دقیق با میزان عملکرد شما در مجموعه سوالات معما گونه تست های آی کیو تعیین کرد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا