تغییر مدار یک سوم ستارگان راه شیری

با اینکه شاید ستارگان در نگاه اول ثابت به نظر برسند، اما این اجرام سماوی همانند سایر اجرام در حال حرکت هستند. یک یافته جدید که بر اساس تصاویر جدید تهیه شده از کهکشان راه شیری به دست آمده نشان می‌دهد که حدود 30 درصد از ستارگان موجود در کهکشان ما در مداری کاملاً جدید و متفاوت از گذشته می­‌کنند.

دانشمندان با بررسی ترکیب شیمیایی ستارگان که از طریق مطالعه طیف نوری آنها امکان پذیر است، به این مساله پی بردند. ترکیب شیمیایی کهکشان به شکلی پیوسته در حال تغییر است؛ به این ترتیب که ستارگان عناصری سنگین‌تر را در هسته خود تولید می‌کنند و وقتی که ستاره‌ای می‌میرد، این عناصر سنگین‌تر به شکل گاز درآمده و به شکل گیری ستاره‌ای دیگر می‌انجامند.

در یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مطالعه ستارگان منظومه شمسی با نام APOGEE که در آن 100 هزار ستاره در یک بازه چهار ساله مورد مطالعه قرار گرفتند، مشخص شد که 30 درصد از ستارگان از مسیر حرکت خود در هنگام تولد منحرف شده‌اند.

پژوهشگران بر این باورند که دلیل این انحراف را باید در حرکت تدریجی ستارگان به سمت مرکز کهکشان و یا دور شدن از آن دانست. به نظر می‌رسد که این تغییر مسیر شعاع به خاطر ناهمگونی‌های موجود در صفحه کهکشانی (گازها، گرد و غبار و ستارگان جوان) روی می‌دهد.

جزئیات بیشتر این پژوهش به تازگی در The Astrophysical Journal منتشر شده است.