تلاش برای ماست بندی در فضا

به گزارش سیناپرس، گروهی از دانش آموزان استرالیایی با همکاری دانشگاه فناوری سوینبرن در ویکتوریا قصد دارند مقداری باکتری برای تهیه ماست به فضا بفرستند. این باکتری ها امروز سه شنبه از طریق فضاپیمای اسپیس ایکس به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل می شود.
این عملیات قرار است توسط یک راکت فالکون ۹ در ساعت 5:06 صبح به وقت شرق آمریکا (۱۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شود.

در این پروژه تیمی متشکل از شش دانش آموز یک دبیرستان در ملبورن، با همکاری محققان دانشگاه فناوری سوینبرن Swinburne تلاش می کنند می کنند تا اثرات ریزگرانش روی باکتری ها را مطالعه کنند. آنها امیدوارند فضانوردان به کمک این باکتری ها در فضا ماست درست کرده و نوش جان کنند.
بر این اساس در مجموع ۳۶ شیشه حاوی شیر منجمد و سویه‌هایی از باکتری‌های تولید کننده ماست به فضا فرستاده می‌ شوند که توسط فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی یخ ‌زدایی شده و سپس مرحله ماست بندی آن ها آغاز می شود.
آیسل ساپوکوتانا، که به تازگی سال کلاس دهم دبیرستان را به پایان رسانده است، در این رابطه گفت که فرستادن آزمایشی باکتری برای تهیه ماست به فضا شگفت انگیز است.در این پروژه ۲۰ نوع شیر مختلف از جمله شیر گاو، گوسفند، شیر پرچرب و حتی شیر سویه به مدار زمین ارسال می شود تا مشخص گردد چه مدت تخمیر برای چه نوع ماستی مورد نیاز است.

این نمونه ها قرار است نمونه ها حدود یک و نیم ماه پس از اولین اعزام به استرالیا بازگردانده شوند. در ادامه، دانش آموزان قصد دارند مشخصات مواد مغذی و اسید لاکتیک ماست های فضایی را تجزیه و تحلیل کنند. به گزارش سیناپرس، دکتر سارا وب، هماهنگ‌ کننده این چالش نوآوری فضایی جوانان در این رابطه گفت که آزمایش‌های قبلی انجام شده در ایستگاه بین المللی فضایی نشان می‌دهد که رفتار باکتری‌ها در شرایط بی وزنی تغییر می‌کند.

دانش آموزان امیدوارند که دریابند آیا ماست تولید شده در فضا به همان اندازه مغذی است که محصولات لبنی کشت شده در زمین دارای ارزش غذایی هستند؟

منبع: theguardian