چرا برخی افراد به کرونای شدید مبتلا می شوند؟

به گزارش سیناپرس، پس از تقریبا دو سال از همه گیری کرونا این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث می شود بیماری کووید۱۹ برای برخی افراد خفیف باشد اما برای برخی دیگر به صورت شدید و کشنده بروز کند؟ تاکنون این مساله مانند یک راز ناشناخته بوده است. یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که پاسخ التهابی ضد ویروسی بدن فرد به کووید۱۹ ممکن است باعث این مشکل باشد.

برآوردها نشان می دهد که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به کووید۱۹ فقط علائم خفیف را تجربه کرده  یا اصلاً هیچ علامتی ندارند. با این حال، ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر موارد، علائم بسیار شدیدی از خود بروز داده که ممکن است مرگ را در پی داشته باشد.

اکنون، آزمایشی توسط محققان دانشگاه ییل روی «موش‌ های انسانی»  جوندگانی که به‌ ویژه برای داشتن سیستم ایمنی انسانی، مهندسی شده‌اند، ارتباط بین علائم شدید کووید۱۹ و پاسخ التهابی به عفونت را نشان می‌ دهد. همچنین این تحقیق مشخص کرد دو روش درمانی، آنتی ‌بادی‌ های مونوکلونال و استروئید دگزامتازون، بسته به زمان درمان می ‌توانند در برابر کووید۱۹ مؤثر باشند. پژوهشگران خاطرنشان می‌ کنند که بیماران باید آنتی‌ بادی‌ ها را در اوایل عفونت دریافت کنند، در حالی که استروئیدها فقط در مرحله بعدی مؤثر و ایمن هستند.

به گزارش سیناپرس، ریچارد فلاول (Richard Flavell)، پروفسور ایمونوبیولوژی در دانشگاه ییل و از محققان این پروژه تحقیقاتی در مورد تفاوت آزمایش روی موش آزمایشی و موش انسانی گفت: اگر یک موش آزمایشگاهی استاندارد را با ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید۱۹ آلوده کنیم، آنها آلوده شده اما به طور جدی بیمار نمی ‌شوند. در حالی که موش‌ های انسانی‌ شده ما بیمار شده و به زودی بهبود نمی یابند. مشخص می شود تمام سیستم ایمنی آنها در حالت فعالیت است.

نمونه‌ های ویروس کرونا که موش‌ های انسانی‌ شده را آلوده می‌ کنند، مستقیماً از بیمارانی که به شدت بیمار هستند، گرفته شده است و محققان پیامدهای سلامتی آنها را بررسی کردند. به گزارش سیناپرس،این موش‌ ها علائم و مشکلاتی مشابه با علائم مشاهده شده در بین بیماران جدی کووید۱۹، مانند آسیب ریه، کاهش وزن و افزایش مداوم پاسخ التهابی داشتند که در نهایت منجر به آسیب بافتی می‌ شود.

تجویز آنتی بادی های مونوکلونال درست پیش یا اندکی پس از عفونت، به پیشگیری از علائم کمک کرد. با این حال، آنتی بادی ها تا حد زیادی بی اثر به نظر می رسد. در مقابل، در حالی که استروئید دگزامتازون در هنگام استفاده از عفونت اولیه (به دلیل سرکوب سیستم ایمنی) واقعاً برای موش‌ ها کشنده بود، اما از طریق سرکوب پاسخ التهابی که به اندام‌ ها آسیب می‌ زند، در مبارزه با کووید۱۹ در مراحل بعدی بیماری مفید واقع شد.

به اعتقاد اسن سفیک (Esen Sefik)، عضو موسسه پزشکی هاوارد هیوز (HHMI) در اوایل دوره بیماری، یک پاسخ ایمنی قوی برای بقای بیماران بسیار مهم است.
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله بیوتکنولوژی طبیعت (Nature Biotechnology) منتشر شده و قابل دسترس است.