تغییرات اقلیمی رشد و نمو گیاهان را تغییر داده است

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های یک مطالعه جدید در حوزه گیاه شناسی، واکنش گیاهان مختلف به تغییرات آب و هوایی که در کره زمین رخ داده و به زودی شاهد افزایش آن ها نیز خواهیم بود، در اندام های هوایی و اندام های زیرزمینی، شکل و شمایل متفاوتی دارد که می تواند با ایجاد عدم تناسب، مشکلات متعددی را برای این تامین کنندگان اصلی غذا و اکسیژن کره زمین ایجاد کند.

در عالم گیاهی، زمان‌بندی رویدادهای مختلفی مانند ظهور برگ‌ها در بهار، گلدهی و از بین رفتن برگ‌ها در پاییز، تاثیری ویژه بر تعادل کلی و بقای گیاهان دارند و طبعا پیامدهای مهمی را نیز برای منابع غذایی انسان، عملکرد اکوسیستم و چرخه‌های کربن در سراسر جهان به دنبال خواهند داشت.

امروزه بحث تغییرات آب و هوایی که منجر به تغییراتی در رویدادهای مختلف زندگی گیاهان می شوند، بیشتر در اندام های هوایی این موجودات ارزشمند بررسی شده اند و علیرغم نقش مهم و برجسته سیستم های ریشه ای و اندام های زیرزمینی دیگری نظیر ریزوم ها در رشد گیاه و بهره وری اکوسیستم های زمینی، تاثیر تغییرات جهان شمول اقلیمی بر چنین اندام هایی کمتر ارزیابی شده است.

اما اخیرا، یک گروه پژوهشی به سرپرستی دانشگاه نرمال چین شرقی، تحقیقی را انجام داده اند که در آن، داده‌های 88 مطالعه منتشر شده در این خصوص تجزیه و تحلیل شده و مورد بررسی واقع شده اند.به گزارش سیناپرس، در این پژوهش، نشان داده شده که عدم تطابق واضحی بین واکنش‌های اندام های هوایی و اندام های زیرزمینی گیاهان در برخورد با تغییرات آب و هوایی وجود دارد که البته، بسته به نوع گیاه مورد بررسی متفاوت است. 

در این زمینه، برای مثال مشخص شد که اندام های هوایی گیاهان علفی در پاسخ به تغییرات اقلیمی، شروع و پایان فصل رشد خود را در سطح زمین، زودتر رقم می زنند، در حالی که، اندام های زیرزمینی این گیاهان، چنین تغییری را در طول فصل رشد کلی ایجاد نمی کنند و به عبارت دیگر، پاسخ های زیرزمینی آن ها بدون تغییر باقی می مانند.

همچنین محققان فوق با بررسی گیاهان چوبی، متوجه شدند که گرم شدن آب و هوا، برعکس گیاهان علفی، افزایش هایی را در فصل رشد زیرزمینی ایجاد می کنند، اما واکنش های روی زمین را تغییر نمی دهند.

این ناهماهنگی های ایجادشده در رشد و نمو گیاهان، می تواند تبعات نامطلوب زیادی را به دنبال داشته باشد که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

گفتنی است یافته های فوق که اهمیت بسیار بالای توجه ویژه محققان به بررسی همه جانبه اندام های گیاهی را در مقابل تغییرات اقلیمی نشان می دهند و لزوم پرداختن بیشتر به آن ها را یادآور می گردند، به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه پیشروی Nature Climate Change منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا