ترکیب قوی مصونیت واکسن و سویه اومیکرون

به گزارش سیناپرس، با گسترش شیوع کووید۱۹ بحث روی میزان ایمنی بدن با ابتلا به کرونا و دریافت واکسن دوباره داغ شده است. پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی تلاش کردند با آزمایش و بررسی دریابند که چگونه افراد مبتلا به عفونت‌های جدید، پاسخ ایمنی قوی بعدی در برابر نوع دلتا داشته و احتمال دارد این مسئله برای سویه های دیگر کووید۱۹ نیز صادق باشد. 
مطالعه آزمایشگاهی روی نمونه‌ های خون نشان می ‌دهد کسانی که از یکی از انواع سویه های جدید کووید۱۹ جان سالم به در می ‌برند، احتمالا از یک ایمنی فوق ‌العاده در برابر انواع مختلف دیگر برخوردار خواهند شد. 

در این مطالعه محققان از انواع زنده کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ برای آزمایش روی سرم خون ۲۶ نفری که پس از واکسینه شدن به کووید۱۹ مبتلا شده بودند و همچنین ۲۶ فرد واکسینه شده بدون عفونت اولیه که به عنوان گروه کنترل عمل می کردند، استفاده کردند. سپس محققان نمونه‌ های خون این شرکت‌ کنندگان را در آزمایشگاه در معرض ویروس زنده قرار دادند و پاسخ آنتی‌ بادی را بین گروه کنترل و آنهایی که عفونت‌ های اولیه داشتند مقایسه کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند سطح آنتی بادی در افرادی که از نوع جدید کووید۱۹ جان سالم برده بودند، بالاتر و موثرتر از آنتی بادی های تولید شده دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن بود. آنتی‌بادی ‌ها تا هزار درصد در افرادی که عفونت ‌های اولیه داشتند، مؤثرتر بودند. بنابراین افرادی که واکسینه می شوند و سپس در معرض یک سویه جدید از جمله دلتا یا اومیکرون قرار می گیرند، ایمنی فوق العاده ای داشته و این مسئله بر اهمیت واکسینه شدن تاکید می کند. 

پژوهشگران معتقدند: شما نمی توانید پاسخ ایمنی قوی تر از این دریافت کنید. این واکسن ها در برابر بیماری های شدید بسیار موثر هستند. مطالعات ما نشان می دهد افرادی که واکسینه می شوند و سپس در معرض یک عفونت جدید قرار می گیرند، ایمنی فوق العاده ای دارند.

نتایج به طور خاص نشان می دهد آنهایی که به سویه دلتا مبتلا شده بودند، در مقایسه با آنهایی که به گونه های غیر دلتا مبتلا بودند، قدرت آنتی بادی های بهتری در برابر عفونت بالای دلتا نشان دادند.

به گزارش سیناپرس، البته این نتایج به این معنی نیست که مردم باید به دنبال ابتلا به یک سویه جدید مانند اومیکرون باشد. محققان معتقدند نتایج این تحقیقات بر اهمیت واکسینه شدن تاکید می کند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج آن در آخرین شماره مجله انجمن پزشکی آمریکا (American Medical Association) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: لنا می آبادی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا