درمان پسوریازیس شدید به کمک دانش ایرانی

دکتر علی صالح آبادی، کارشناس تحقیق و توسعه یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از محصولات این شرکت« وارفارین سدیم» است. این ماده با خلوص بیش از 99 درصد موجب جلوگیری از لخته شدن خون می شود بنابراین از تشکیل لخته در رگ های خونی پیشگیری می کند و در مواردی که احتمال ترومبوز یا آمبولی عروقی بالاست مانند پس از جراحی قلب باز و سکته مغزی، مصرف می شود.

وی افزود: این ماده هم اکنون به منظور« پیشگیری و درمان ترومبوز آمبولی وریدی و آمبولی ریوی مرتبط»، « پیشگیری و درمان ترومبو آمبولی همراه با فیبریلاسیون دهلیزی_ نوعی آریتمی قلبی_ درمان ایکتیوزیس مادرزادی»، «پیشگیری و درمان ترومبوآمبولی همراه با تعویض دریچه قلب»، « درمان کمکی برای کاهش مرگ و میر، سکته قلبی مکرر و حوادث ترومبوآمبولیک پس از سکته قلبی»، « پیشگیری ثانویه از سکته مغزی و حملات ایسکمیک گذرا در بیماران مبتلا به دریچه میترال روماتیسمی اما بدون فیبریلاسیون دهلیزی» کاربرد فراوانی دارد.

وی اظهارداشت: آسیترین نیز از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است. این ماده جامد کریستالی زرد رنگ با خلوص بیش از 99 درصد، فرمی از رتینوئید (نوعی از ویتامین A) است. این ماده با اتصال به گیرنده های بدن کار می کند. این گیرنده ها به عادی سازی سرعت رشد سلول های پوستی و بهبود شرایطی مانند پسوریازیس کمک می کنند.

به گفته وی، این ماده اکنون به منظور« درمان پسوریازیس شدید»، «مشکلات شدید پوستی»، « بیماری داریر»، « درمان ایکتیوزیس مادرزادی» کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: همچنین این شرکت دانش بنیان، در زمینه تهیه خوراک دام و طیور نیز محصولی پر مصرفی به نام کولین کلراید تولید کرده است. این محصول برای عملکرد مناسب سلول های بدن حیوانات مورد نیاز است. در حال حاضر نیاز کشور از طریق واردات محلول 75 درصد یا پودر ذرت حاوی 60 درصد کلولین کلراید تامین می شود. طبق آمار ثبت شده در سایت اتاق بازرگانی در سال 1397 به میزان 6/137 تن از این ماده موثره وارد کشور شده که نشان دهنده نیاز شدید کشور به این ماده است.

وی ادامه داد: هم اکنون این پودر کریستالی با خلوص 99/5 درصد دارای تاییدیه دانش بنیان و گواهینامه ثبت اختراع بین المللی است. این محصول هم اکنون تاییدیه آنالیز خود را نیز از دانشگاه تهران و آزمایشگاه مرجع استاندارد کسب کرده است و به منظور« افزودنی های خوراک دام و طیور و آبزیان»، «پیش ماده برای تولید داروهایی از قبیل استیل کولین و سوکسینیل کولین کلراید» و «مهار کننده شیل تورم در مایع حفاری برای جلوگیری از هیدراتاسیون» مورد استفاده قرار می گیرد.

صالح آبادی بیان کرد: آلبندازول ( داروی ضد کرم) نیز از دیگر محصولات این شرکت است. این دارو با خلوص بیش از 99 درصد عامل از بین برنده کرم های گوارشی و برطرف کننده عفونت ایجاد از شده از کرم های گوارشی است.

وی خاطرنشان کرد: این دارو مانع رشد و تکثیر لاروهای کرم ها که تازه از تخم بیرون آمده اند، می شود؛ این دارو برای درمان عفونت های خاصی که توسط کرم ها به وجود می آیند از جمله کرم موجود در گوشت خوک و سگ استفاده می شود.

گلایکولیک اسید نیز از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است. این ماده یک نوع آلفاهیدروکسی اسید است که به طور طبیعی در نیشکر وجود دارد و به دلیل ساختار مولکولی کوچک، قدرت نفوذ بالا و خاصیت جذب سریع در محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی کاربرد فراوانی دارد.

این پودر کریستالی سفید و با خلوص بیش از 99 درصد، اکنون به عنوان عامل نگهدارنده در مواد غذایی، عامل لایه بردار پوست در مواد آرایشی بهداشتی، افزودنی در صنایع چسب و پلاستیک، کاهنده ضریب اصطحکاک در سطوح سرامیکی مورد مصرف است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا