با افراد غریبه گفتگوی جدی داشته باشید

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انتظارات افراد در مورد تعاملشان با غریبه‌ ها با نتایج این تعاملات مطابقت ندارد به طوریکه اغلب مردم بر این باورند که مکالمه عمیق با غریبه ‌ها بیش از حد ناخوشایند خواهد بود.
در پژوهشی جدید، محققان بیش از ۱۸۰۰شرکت‌ کننده را مورد آزمایش و مطالعه قرار دادند  و انتظارات و نتایج را از طیف وسیعی از مکالمه‌های عمیق و سطحی با غریبه‌ها اندازه‌ گیری کردند. در اولین مجموعه آزمایش ها، شرکت کنندگان در مورد توقع خود از مکالمه با یک غریبه گزارش داده و بعد احساس واقعی خود را پس از گفتگوی عمیق با یک غریبه مطرح کردند.
از نتیجه اولین آزمایش ها مشخص شد که شرکت ‌کنندگان علاقه خود به گفتگو با یک غریبه را دست کم می‌ گرفتند. مکالمه با یک غریبه آن ‌طور که شرکت ‌کنندگان فکر می ‌کردند غیر عادی نبود و برعکس بیشتر از آنچه انتظار می ‌رفت احساس ارتباط و شادی در طرفین به وجود آورد.
در ادامه این پژوهش ها، محققان مکالمات سطحی را با مکالمات عمیق‌ تر و مکالمات بین خانواده و دوستان شناخته شده را با غریبه ‌ها مقایسه کردند. در نتیجه مشخص شد که انتظارات شرکت کنندگان برای گفتگوهای عمیق تر با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده که رفاقت و علاقه بیشتری وجود دارد، دقیق تر بود.
در ادامه این تحقیقات مشخص شد پژوهشگران دریافتند سلامت عمومی افراد عمیقاً با کیفیت روابط اجتماعی آنها مرتبط است بنابراین جای تعجب نیست که ما تمایل زیادی برای ایجاد و حفظ روابط قوی داریم.
به گزارش سیناپرس، ما اغلب از طریق گفتگوهای صمیمی به چنین روابطی دست پیدا می کنیم. شرکت کنندگان در این مطالعات گزارش دادند که حتی مایلند در زندگی روزمره خود تعاملات عمیق تری نسبت به آنچه در حال حاضر دارند، داشته باشند.
پژوهشگران همچنین معتقدند که این تأثیرات ممکن است در فرهنگ‌ها متفاوت باشد چراکه در فرهنگ‌ های مختلف دیدگاه‌ های متفاوتی در مورد گفتگو با غریبه‌ ها وجود دارد.
در انتها محققان پیشنهاد می کنند که دفعه بعد که برای مدت طولانی با یک غریبه در فضایی مشترک بودید، از آنها در مورد زندگی شان بپرسید و سعی کنید فقط به تفسیر آب و هوا متوسل نشوید. چه می دانید، شاید یک دوست جدید هم پیدا کنید.
نتایج کامل این مطالعه در مجله Journal of Personality and Social Psychology منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.