ضبط صدای قمر یخ زده مشتری

به گزارش سیناپرس، تابستان امسال، فضاپیمای جونو ناسا نمای نزدیک از گانیمد (Ganymede) بزرگترین قمر مشتری دریافت کرد. این فضاپیما در فاصله ۱۰۳۸  کیلومتری از سطح گانیمد پرواز کرده و به سرعت ۶۷ هزار کیلومتر در ساعت رسید. جونو از این فرصت  کامل کرد تا رویارویی خود را به طور کامل مستند کرده و از پوسته یخی، یونوسفر و مگنتوسفر این قمر اطلاعاتی ارزشمند ثبت  کند.
این فضاپیما همچنین هنگام عبور از گانیمد  به صداهای این قمر گوش داد. جونو با کمک ابزار Waves خود که انتشار امواج رادیویی و پلاسما را مطالعه می‌کند، توانست داده‌ هایی را در مورد اصوات گانیمد که از ۱۰ تا ۵۰ کیلوهرتز متغیر است، جمع ‌آوری کند. به تازگی دانشمندان فرکانس خود را به محدوده صوتی پایین تر تغییر دادند تا یک آهنگ صوتی ترسناک ایجاد شود. به گزارش سیناپرس، روز گذشته ناسا یک کلیپ ۵۰ ثانیه ای منتشر کرد که هم گوشه ای شنیداری و هم تصویری از آنچه که ابزار Waves هنگام عبور جونو از کنار ماه یخزده مشتری ثبت کرد، ارائه می دهد. توجه داشته باشید در اواسط ضبط، یک تغییر ناگهانی در فرکانس وجود دارد. دانشمندان می گویند که این تغییر فرکانس، حرکت فضاپیما را منعکس کرده و نشان می دهد که از منطقه ای از مغناطیس این قمر به منطقه دیگر در حال حرکت است.
اسکات بولتون، محقق اصلی جونو، در این رابطه گفت: این موسیقی متن آنقدر ترسناک است که به شما این حس را می دهد که انگار در حال کاوش گانیمد در جونو هستید. اگر با دقت به این فایل صوتی گوش کنید، می ‌توانید تغییر ناگهانی به فرکانس‌های بالاتر را در حوالی نقطه میانی ضبط بشنوید، که نشان‌دهنده ورود به منطقه ‌ای متفاوت در مغناطیس‌ کره گانیمد است.
به گزارش سیناپرس، محققان هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده های امواج هستند تا ببینند گانیمد چه اسرارهایی دارد. با این حال، شنیدن صدای این قمر در فاصله ۶۲۸ میلیون کیلومتری زمین، تجربه ای باورنکردنی است. پیشنهاد می شود این فایل صوتی را با صداهای ضبط شده توسط مریخ نورد Perseverance ناسا مقایسه کنید. این فایل صوتی را می توانید از اینجا گوش دهید.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: autoevolution

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا