ناسا مجددا کنترل هلیکوپتر مریخ را در دست گرفت

به گزارش سیناپرس، در پی قطع ارتباط رادیویی ناسا پس از پرواز هفدهمین ماموریت Ingenuity در پنجم دسامبر، امکان تماس رادیویی با این بالگرد مریخی قطع شده و تنها پالس های کوتاهی از این هلیکوپتر دریافت می شد.

روز گذشته تیم هلیکوپتر مریخ در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که توانسته است مجددا با این کاوشگر ارتباط برقرار کند.  در این اطلاعیه آمده است داده های جدید نشان می دهد که پرواز هفدهم در مریخ موفقیت آمیز بوده و بالگرد Ingenuity در شرایط خوبی قرار دارد.
در این میان باید توجه داشت که شرایط جوی مریخ هنوز برای محققان ناشناخته باقی مانده و دانشمندان برای درک بهتر آن، از آنالیز دینامیک محیطی مریخ (MEDA) برای اندازه‌ گیری عواملی مانند رطوبت و سرعت باد، و همچنین میزان و اندازه ذرات غبار در جو استفاده می کنند.
به گفته ناسا، این داده ها همچنین تأیید می کند که کل زمان پرواز Ingenuity در مریخ از ۳۰ دقیقه فراتر رفته است. به گزارش سیناپرس، این هلیکوپتر کوچک به عنوان یک نمایش فناوری برای پرواز تنها چند دقیقه در طول ۳۰ روز طراحی شده بود  اما در حال حاضر  نزدیک به هشت ماه است که در حال اجرای عملیات بوده و اطلاعات بسیار ارزشمندی از مریخ جمع آوری کرده است.
تدی تزانتوس، سرپرست تیم کنترل این بالگرد مریخی در این رابطه گفت: شرایط فعلی نشان دهنده نقاط عطف جدیدی در کیفیت طراحی و اشتیاق تیم مطالعاتی است. در ابتدا تعداد کمی از متخصصین فکر می ‌کردند که ما بتوانیم حتی یک پرواز موفق در مریخ داشته باشیم ولی تا کنون هفده عملیات پرواز را با موفقیت اجرا کرده و در حال برنامه ریزی برای ماموریتی دیگر هستیم.
به گزارش سیناپرس، برنامه‌ های پرواز هجدهم شامل پرواز در حدود ۲۳۰ متر  با سرعت ۹ کیلومتر در ساعت طی ۱۲۵ ثانیه است. هم اکنون در حالی که مریخ نورد و هلیکوپتر برای حرکت در جهت دیگری آماده می شوند، هلیکوپتر به سمت محل فرود اصلی مریخ نورد ناسا موسوم به استقامت (Perseverance)  در حال حرکت است.
ناسا در خاتمه توضیحات خود اعلام کرد مهندسان پیوند ارتباطی هلیکوپتر را تغییر داده اند تا در طول پرواز در حالت ایمن تری عمل کند، به این معنی که این بالگرد از این پس داده های زیادی را ارسال نمی کند، اما این باید سیگنال را تقویت کند.
مترجم: سید یوسف دراوی زاده