تقویت اقتصاد دانش بنیان با برقراری تعامل بخش خصوصی و دولتی

دکتر سید شمس الدین هاشمی، رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با سیناپرس گفت: پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد تازه تاسیس بوده و از سال 1397 آغاز به کار کرده است. خوشبختانه این پارک از روند رو به رشد و خوبی برخوردار بوده و تعداد شرکت های مستقر، دانش بنیان و فناور آن به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

وی افزود: این پارک تنها یک شرکت دانش بنیان در سال 1397 داشت اما اکنون تعداد این شرکت ها به 10 عدد رسیده است. تعداد مراکز رشد مستقر در استان نیز پیش از تاسیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد انگشت شمار بود اما اکنون به بیش از صد شرکت دانش بنیان و فناور و استارتاپ رسیده است.

وی اظهارداشت: تنها یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، معادل فروش کل شرکت های ما در سال گذشته فروش داشته است.

وی بیان کرد: خوشبختانه پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری امسال حضور خوبی داشته‌اند. بخش خصوصی نیز به سمت ایجاد مراکز فناوری رفته اند و قصد دارند با ایجاد R&D یا تحقیق و توسعه از ظرفیت های حوزه فناوری در حوزه کسب و کارهایشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون چندین مکان برای عرضه و تقاضای فناور در نمایشگاه وجود دارد که دستگاه ها نیازهای فناورانه خودشان را عرضه می کنند. نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار می تواند تعامل خوبی میان بخش خصوصی و دولتی یعنی شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور، استارتاپ ها و عرضه کننده فناوری برقرار کند و کمک سازنده ای به اقتصاد دانش بنیان کشور داشته باشد.

وی به سیناپرس گفت: شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد که امسال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی شرکت کرده اند، امسال کاملا برای حضور در این نمایشگاه اظهار خوشحالی کرده اند. خوشبختانه این شرکت ها توانسته اند چندین سفارش بگیرند و محصولات خودشان را عرضه کردند.

وی افزود: از سوی دیگر، مدیران مرتبط با این حوزه نیز در این نمایشگاه حضور یافته اند که باعث شده با دستاوردهای فناوران آشنا شوند و قول های خوبی نیز به شرکت های فناور بدهند. ما امیدواریم مسوولان از این دستاوردها برای رفع نیازهای جامعه استفاده کنند و فناوران نیز بتوانند تا حد قابل توجهی مشتریان خودشان را پیدا و بازاریابی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی کرده ایم در دل این نمایشگاه ارتباط خوبی با جهاددانشگاهی و دانشگاه آزاد برای توسعه مراکز رشد انجام دهیم و نقاط ضعف و ابهام های این استان را رفع کنیم. انشاالله به زودی مرکز رشد مشترکی میان پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه آزاد برپا می شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه اکنون ظرفیت ها، زیرساخت ها، امکانات آزمایشگاهی و کارآگاهی خیلی خوبی در شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که امیدواریم با تعامل مدیران دانشگاه آزاد، مراکز علمی و پژوهشی و فناوری و جهاددانشگاهی به زودی توسعه بیشتری پیدا کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا