چهار راهکار برای کنار گذاشتن اعتیاد به تلفن همراه

به گزارش سیناپرس، پژوهش های انجام شده توسط آدریان وارد، استادیار دانشکده بازرگانی مک ‌کامبز در دانشگاه تگزاس، نشان می دهد میل به بررسی کردن مداوم تلفن در واقع یک مشکل مهم رخ داده درمغز شما است.

وی در این رابطه می‌گوید: ما نمی ‌توانیم به همه چیز توجه کنیم  و اغلب در تشخیص اینکه باید به چه چیزی توجه کنیم، مشکل داریم. یکی از راه‌هایی که مغز ما این مشکل را حل کرده است، اولویت دادن به چیزهایی است که پاداش‌ دهنده  هستند. گوشی های هوشمند ما ناخواسته طوری طراحی شده اند که از هر دوی این شادی های مغزی استفاده کنند. بنابراین حتی اگر شما قصد لذت بردن از سپری کردن زمان با عزیزانتان را داشته باشید، پاداش‌های بالقوه افزایش دوپامین مغر در پی استفاده از گوشی هوشمندتان، مانند لایک ‌های شبکه‌های اجتماعی یا تماشای ویدیوهای مختلف، به طور مداوم در پس ‌زمینه ذهنتان باقی مانده  و برای جلب توجه شما رقابت می ‌کنند.

به گفته پژوهشگران، تلفن‌های هوشمند اساساً همیشه نام شما را صدا می‌زنند و هر چه تلفن به شما نزدیک ‌تر باشد، قدرتمندتر است. اگر تلفن شما درست در مقابل شما باشد، به این معنی است که به من توجه کن! به گزارش سیناپرس، حتی اگر پیام متنی یا اعلان دریافت نکرده باشید، خود تلفن نشان دهنده تمام مواردی است که می خواهید به آنها توجه کنید.. این شرایط شما را در وضعیت درگیری ذهنی و استفاده غیر قابل کنترل از تلفن همراه قرار می دهد. به گزارش سینا پرس ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که گونه می توانیم این تعارض را حل کرده و بیشتر در کنار عزیزانمان حضور داشته باشیم؟ 

در اینجا نکاتی را در مورد اینکه چگونه می توانیم بین استفاده از گوشی های هوشمند و ارتباط با عزیزانمان تعادل برقرار کنیم ارائه می شود:

۱. به انجام تنها یک کار تمرکز کنید

تحقیقات نشان می دهد که انجام چند کار به طور همزمان، عملا برای انسان ممکن نیست. شما نمی توانید همزمان به دو چیز توجه کنید. در عوض، مغز شما بین دو موضوع به جلو و عقب حرکت می‌کند و باعث می‌شود که هرگز در هیچ یک از این کارها حضور ذهن کامل نداشته باشید. بنابراین، اگر هنگام بررسی و دیدن  اینستاگرام با خانواده خود نشسته اید، در واقع هرگز به طور کامل در مکالمات جمع حضور ندارید. 

۲. عکس گرفتن را فراموش کنید 

تماس با دوستان و خانواده منجر به شکل گیری لحظات خاصی می شود که می خواهید ثبت کرده و به اشتراک بگذارید اما گرفتن عکس برای اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی در واقع می تواند شما را به طور کامل از واقعیت حضور در جمع دور کند. نیاز به عکس گرفتن مداوم را فراموش کرده و در عوض لحظه ها را تجربه کنید.

۳. تلفن را دور از دسترس خود بگذارید

تحقیقات نشان می ‌دهد که صرف حضور تلفن هوشمند در کنار شما، ظرفیت شناختی را کاهش می‌دهد. به گزارش سیناپرس، موضوع فوق به این معنی است که بیرون آوردن تلفن در طول یک میهمانی می‌ تواند لذتی را که در تعاملات چهره به چهره دریافت می ‌کنید، تضعیف کند. تلفن را دور از دید خود  قرار دهید تا به شما در تعامل بهتر کمک کند.

۴. برای کاهش استفاده از تلفن همراه تمرین کنید

تحقیقات نشان می دهد که اگر تصمیم دارید گوشی خود را کنار بگذارید، ضربان قلب شما بالا می رود و ذهن شما سرگردان می شود. کاهش زمان صرف شده با تلفن شما یک فرآیند آموزشی است. 

مترجم: زهرا همراز
منبع: theepochtimes
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا