ابداع یک دستگاه MRI ارزان قیمت برای تصویربرداری آسان مغز

به گزارش سیناپرس، در مقاله علمی پژوهشی جدیدی که اخیرا در منابع علمی معتبر جهانی منتشر شده است، نمونه ای اولیه از یک دستگاه MRI جدید ارائه شده که می تواند با هزینه پایینی ساخته شود و در عین حال، تصویربرداری مغزی-عصبی را با کیفیت بالایی انجام دهد. 

این دستگاه می تواند در کشورهای با درآمد کم و متوسط به کار گرفته شده و نقش قابل توجهی در ارتقای سلامت مردم داشته باشد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با ارزش ترین ابزار بالینی مورد استفاده پزشکان برای تشخیص و ارزیابی آسیب ها و اختلالات مغزی است. به گزارش سیناپرس، اما تخمین زده می شود که حدود 70 درصد از جمعیت جهان دسترسی کمی به آن داشته و یا اصلاً دسترسی نداشته باشند. 

دستگاه های MRI معمولی حدود 1 تا 3 میلیون دلار قیمت دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نیز در حدود 15000 دلار در ماه است. آن ها همچنین برای مواردی چون خنک نگه داشتن آهنرباهای ابررسانای خود، توان برق مصرفی بالایی دارند.

اما حالا محققان دانشگاه هنگ کنگ در یک فعالیت پژوهشی ارزشمند موفق به ساخت یک دستگاه MRI فشرده، کم هزینه، متحرک و دارای میدان مغناطیسی کوچک به میزان 55 هزارم تسلا را طراحی کرده اند که با هزینه اولیه کمتر از 20 هزار دلار آمریکا می توان آن را ساخت.

این دستگاه را می توان به یک پریز برق دیواری استاندارد وصل کرد و بدون فرکانس رادیویی و یا محافظ مغناطیسی از آن بهره گرفت.

آن ها با استفاده از روش یادگیری عمیق، توانسته اند راهی برای حذف تداخل الکترومغناطیسی در این دستگاه بیابند و همین موضوع باعث شده که دستگاه فوق الذکر قابلیت بالایی در تصویربرداری مغزی-عصبی ساختاری با کیفیت عالی داشته و بتواند برای تشخیص موفقیت آمیز ناهنجاری های مغزی مورد استفاده قرار گیرد. 

محققان هنگ کنگی ارزیابی های اولیه روی این دستگاه را با 25 بیمار انجام داده و از آن برای تشخیص بیماری های عصبی مختلف از جمله سکته مغزی و تومور استفاده کردند. 

مقایسه نتایج به دست آمده از این دستگاه با یک دستکاه MRI استاندارد 3 تسلا، نشان داد که دستگاه فوق قادر است اکثر فرایندهای آسیب‌شناسی‌ کلیدی را در همه بیماران به خوبی انجام دهد.

آن ها به این نتیجه رسیده اند که فناوری جدید مورد اشاره، پتانسیل برآوردن نیازهای بالینی موجود در جوامع بهداشتی مختلف را دارد. 

به گزارش سیناپرس، این محققان، در حرکتی ارزشمند، ضمن انتشار نتایج پژوهشی خود در نشریه معتبر Nature Communications، طرح های اولیه این دستگاه و کدهای کلیدی مربوط به آن را به صورت رایگان در یک مخزن آنلاین عمومی منتشر کرده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا