کاهش خطر آلزایمر با جراحی آب مروارید

به گزارش سیناپرس، پژوهش های پیشین محققان نشان می دهد عارضه آب مروارید، بیشتر افراد مسن در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تحت تاثیر قرار می دهد و اکنون تحقیقات جدید با شواهد قوی تری مشخص می کند که جراحی آب مروارید می تواند سپر قدرتمندی در برابر آلزایمر و زوال شناختی ناتوان کننده برای سالمندان فراهم کند.

مطالعه ای که روی بیش از سه هزار شرکت‌ کننده بالای ۶۵ سال انجام شده، نشان می ‌دهد افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته، در مقایسه با افرادی که تحت این عمل جراحی قرار نگرفته ‌اند، تقریبا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل به هر دلیلی هستند. ضمنا این خطر کاهش حداقل یک دهه پس از جراحی ادامه داشته و این درمان خاص نیز با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.

دکتر سیسیلیا لی (Cecilia Lee)، دانشیار چشم ‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این رابطه می‌ گوید: «این نوع شواهد در اپیدمیولوژی خوب است. تاکنون هیچ مداخله پزشکی دیگری چنین ارتباط قوی با کاهش خطر زوال عقل را در افراد مسن نشان نداده است.»

علیرغم این یافته‌ های مثبت، محققان نتوانستند دلیل واضحی را توضیح دهند که چرا جراحی آب مروارید خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می ‌دهد. با این حال، آنها بر این باورند که افراد ممکن است پس از جراحی آب مروارید، ورودی حسی با کیفیت بالاتر دریافت کنند که احتمالا برای مغز مفید است. 
به گزارش سیناپرس، دکتر اریک لارسون (Eric Larson)، محقق ارشد در موسسه تحقیقات سلامت سیاتل و سرپرست تیم پژوهشی فوق نیز در این رابطه گفت: « نتایج پژوهش های ما با این تصور مطابقت دارد که ورودی حسی به مغز برای سلامت مغز مهم است.

به گفته دکتر لی، برخی سلول‌ های ویژه در شبکیه چشم با شناخت مرتبط هستند و چرخه‌ های خواب را تنظیم کرده و به خوبی به نور آبی پاسخ می‌ دهند. عارضه آب مروارید به طور خاص نور آبی را مسدود کرده و جراحی این عارضه می تواند این سلول ها را دوباره فعال کند.پیش از این پروژه پژوهشی، تیم دکتر لی ارتباط قوی بین سایر بیماری های شبکیه مرتبط با افزایش سن و ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را نشان داده بودند.

در این پروژه جدید، محققان شرکت‌ کنندگانی را ردیابی کردند که مبتلا به آب مروارید یا گلوکوما بوده، اما در زمان داوطلب شدن برای مطالعه، زوال عقل نداشتند. البته این افراد تحت عمل جراحی آب مروارید نیز قرار نگرفته بودند. این افراد هر دو سال یکبار مورد ارزیابی قرار گرفته و توانایی‌ های شناختی آنها با استفاده از ابزاری خاص اندازه‌ گیری شد که آنها را در محدوده صفر تا ۱۰۰ امتیازبندی می کرد.

شرکت‌ کنندگانی که امتیاز کمتر از ۸۵ را کسب کرده بودند با آزمایش‌ های عصبی بیشتری بررسی شدند. به گزارش سینا پرس، طی پیگیری از سه هزار و ۳۸ بیمار، ۸۵۳ نفر دچار زوال عقل شدند که ۷۰۹ مورد آن ها بیماری آلزایمر بود. به گزارش سیناپرس، در ضمن نیمی از شرکت کنندگانی که تحت عمل جراحی آب مروارید در هر دو چشم قرار گرفته بودند، حدود ۳۰ درصد کمتر احتمال داشت که حداقل ده سال پس از جراحی به هر نوع زوال عقل مبتلا شوند. محققان با در نظر گرفتن طیف وسیعی از متغیرها باز هم به این نتیجه رسیدند که کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با جراحی آب مروارید مرتبط است. 

سازمان غیرانتفاعی کشف داروی آلزایمر (ADDF) که به کشف و توسعه داروهایی برای درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط می پردازد، برای توسعه ابزارهای تشخیصی جدید آلزایمر که از تصویربرداری غیرتهاجمی از شبکیه و هوش مصنوعی استفاده می کند، حمایت کرده است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا