راهی برای افزایش طول عمر باتری ها کشف شد

به گزارش سیناپرس، به لطف پیشرفت های علمی جدیدی که توسط محققان استرالیایی در فناوری باتری های گوگردی حاصل شده است، تعداد دفعاتی که می توان باتری های قابل شارژ را مورد استفاده قرار داد، دو برابر قبل خواهد شد.

به گفته محققان مرکز مواد انرژی و کاتالیز دانشگاه آدلاید استرالیا ما یک ماده الکترودی بسیار کارآمد برای کاتالیز کردن واکنش درون باتری ها به وجود آورده ایم که باعث بهبود دوام باتری‌های مبتنی بر فلز و گوگرد می شود.باتری‌های مبتنی بر فلز و گوگرد، کاندیداهای پیشرویی برای نسل بعدی سیستم های ذخیره انرژی هستند که ضمن فراهم سازی چگالی انرژی بالاتر، هزینه کمتری نیز برای تولید و استفاده خواهند داشت.

اما این باتری ها هنوز از دوام قابل توجهی برخوردار نبوده و تعداد دفعاتی که می‌توان آن‌ها را شارژ کرد، دارای محدودیت است.برای رفع این مشکل محققان استرالیایی پژوهش هایی انجام داده و موفق به ساخت گونه ای از این باتری ها شده اند که قادرند حداقل ده هزار بار شارژ و دشارژ شوند.

این کار پژوهشی ارزشمند راه را برای تولید نسل جدیدی از باتری‌های فلزی-گوگردی باز می‌کند که به طور بالقوه می‌توانند حداقل دو برابر بیشتر از نسل فعلی باتری‌های موسوم به لیتیوم یون که امروزه به عنوان منبع اصلی انرژی وسایل نقلیه الکتریکی و ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ استفاده می‌شوند، انرژی ذخیره کنند.

باتری‌های فلزی گوگردی یا اصطلاحا سدیم-سولفور، همچنین چندین برابر ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی هستند و مواد مورد استفاده برای تولید آن ها، با محیط زیست سازگارتر هستند. به گزارش سیناپرس، مجریان این تحقیق گفته اند: پیشرفت های تحقیقاتی قابل توجه و اساسی ما، الهام بخش طراحی منطقی باتری های فلزی-گوگردی با کارایی بالا و توسعه تکنیک های ذخیره انرژی در مقیاس بزرگ خواهد بود.

این یافته‌ها نوید آن را می‌دهند که باتری‌های فلزی گوگردی در عرض 5 تا 10 سال از نظر فنی و اقتصادی رویکردی واقعی را برای صنعت ذخیره‌سازی انرژی فراهم آورند.

این یافته های ارزشمند که بدون تردید مبنای فناوری های آینده باتری های قابل شارژ خواهند بود و در مجله معتبر Nature Communications منتشر شده اند، فرصت قابل توجهی را برای باتری های فلزی گوگردی به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای موارد فعلی فراهم می کنند تا امنیت و قابلیت اطمینان ذخیره انرژی را با صرف هزینه های کمتر تضمین نمایند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا