طراحی هواپیما با سوخت هیدروژنی

به گزارش سیناپرس، این روزها بیشتر کشورهای جهان در تلاش هستند که تا سال ۲۰۳۰ تولید آلاینده های خود را به صفر رسانده یا کاملا کاهش دهند. در این میان استفاده از فناوری مشابه خودروهای الکتریکی در هواپیماها ممکن نیست زیرا باتری های مورد نیاز برای ذخیره انرژی مورد استفاده این هواپیماها، بسیار سنگین بوده و عملا اجازه پرواز را به این هواپیماها نمی دهند.

به تازگی مهندسان بریتانیایی موفق به طراحی یک هواپیمای مفهومی جدید با نیروی هیدروژنی  شدند که می‌تواند به ۲۷۹ مسافر اجازه دهد بدون توقف از لندن به سانفرانسیسکو پرواز کنند.

این هواپیمای هیدروژنی توسط پروژه FlyZero، بخشی از موسسه فناوری هوافضا تحت حمایت دولت بریتانیا، توسعه یافته است. بررسی های اولیه حاکی از امکان پذیر بودن تولید این هواپیما است و به همین دلیل دولت بریتانیا تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۶ حدود ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار در تحقیقات ساخت این وسیله نقلیه سرمایه گذاری کند. به گزارش سیناپرس، این هواپیمای مفهومی جدید پتانسیل استفاده از هیدروژن مایع را به عنوان سوخت سبک وزن به نمایش گذاشته و شرکت سازنده آن ادعا می ‌کند که هیچ دی اکسید کربنی تولید نکرده و می‌تواند سه برابر انرژی به دست آمده از بنزین را ارائه دهد.

هواپیمای مفهومی سایز متوسط ATI FlyZero دارای طول بال ۵۴ متر است و می تواند ۲۷۹ مسافر را در خود جای دهد که کمی کمتر از یک ایرباس A340  بوده و ادعا می شود این هواپیما دارای بردی برابر با ۸ هزار و ۴۵۰ کیلومتر است. به این ترتیب هواپیمای فوق الذکر می تواند بدون تولید آلاینده های جوی پروازهای بین قاره ای را انجام دهد.

بر این اساس عنوان شده است که هیدروژن مایع در مخازن سوخت برودتی در بخش عقب و  با دو مخزن کوچکتر در جلو برای حفظ تعادل هواپیما، در دمای منفی ۲۵۰ درجه سانتیگراد ذخیره می شود. این سوخت حرکت دو موتور توربو فن را از طریق احتراق هیدروژنی تامین می کند.
شرکت ATI در این رابطه می گوید که هواپیمای آن ها بزرگتر و دوربردتر از هواپیماهای کوتاه برد بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320  خواهد بود. به

گزارش سیناپرس، مهمترین چالشی که این هواپیماها با آن رو به رو هستند، قیمت بالای تامین سوخت هیدروژنی است که پیش بینی می شود با افزایش فناوری های مبتنی بر این سوخت، کاهش پیدا کند. از سوی دیگر باید اطمینان حاصل شود که هیدروژن مایع به روشی سازگار با محیط زیست تولید شده و سوخت های فسیلی در روند تولید هیدروزن نقشی ندارند.

مترجم: یوسف دراوی زاده
منبع: autocar
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا