هیدرا سر خود را بازسازی می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از sciencealert، در میان بسیاری از مخلوقات کره زمین، «هیدرا» به عنوان یکی از جانوران آبزی از قابلیت خارق العاده ای برخوردار است که حتی در صورت قطع شدن سر، می تواند بار دیگر آن را بازسازی کند. 

این جانور ساکن آب های شیرین جزء بی مهرگانی است که می توان به جرأت گفت عمر جاودانه دارد. سلول های بنیادی هیدرا می توانند به طور نامحدود تکثیر شوند، مگر این که در سیستم گوارشی شکارچی به طور کامل از بین بروند. 

هیدرا می تواند پس از جدا شدن اعضای بدنش دوباره آنها را احیا کند. تا زمانی که حداقل 5 سلول تشکیل دهنده سر دست نخورده باقی بمانند، به یکدیگر پیوسته یا ترکیب می شوند و شروع به سازماندهی بقیه سلول های باقی مانده در بدن می کنند. 

این ویژگی باورنکردنی مدت ها توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است اما هنوز موضوعات زیادی در مورد چگونگی عملکرد آنها وجود دارد که مرموز باقی مانده است. این جانور 10 تا 20 میلی متری بخشی از شاخه جانوران cnidarian است که چتر دریایی، مرجان ها و شقایق های دریایی هم جزء آنها هستند. این جانوران در محیط های گرمسیری و معتدل آب های شیرین زندگی می کنند. 

بدن کرمی و ژلاتینی شکل آنها از شاخک های شقایق مانند گزنده ای در یک انتها و یک پای قاعده ای خمیده در انتها تشکیل شده که مواد چسبنده ای را برای اتصال به سطح ترشح می کند. به گزارش سیناپرس، نقشه بدن این جانور مانند تمام این خانواده به طور شعاعی متقارن است که برخلاف تقارن دوطرفه بدن ما انسان هاست.

در انتهای سر هیدرا، بین حلقه های شاخک های آن، هیپوستوم گنبدی شکل آن قرار دارد-  ساختاری که وقتی برای خوردن اقدام می کند، به طور کلی تبدیل به دهان می شود. سلول ها دوباره زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرند به هم متصل می شوند و در همین ساختار، 50 تا 300 سلول تشکیل دهنده سر قرار دارند. 
این سلول ها فرمان می دهند که سلول های مجاور باید به شکل سلول های سر در بیایند و سیگنال می دهند کدام سلول باید هیپوستوم را تشکیل داده و کدام یک باید بخشی از شاخک ها شود. به گزارش سیناپرس، اگر هیدرا در امتداد یک سوم بالایی خود به دو قسمت تبدیل شود، قسمت باقی مانده بدن، سلول های تشکیل دهنده بیشتری رشد می دهند که سپس یک سر جدید براق برای جانور ایجاد می شود. 

این سلول ها به طور طبیعی در امتداد بدن هیدرا در هنگام جوانه زدن ظاهر می شوند و به طور غیرجنسی تولیدمثل می کنند. تحقیقات قبلی با اشاره به چگونگی تنظیم ژن ها در این مسیرها، پس زایشی مسیرهای رشدی متعدد را مطرح می کند. در هم تنیدگی با برخی ژن های تنظیم کننده می تواند نتایج عجیبی مانند تشکیل دهنده های متعدد سر در امتداد بدن هیدار ایجاد کند.

داربستی که DNA برای ایجاد ساختار سر ایجاد می کند، باز شده و سلول ها می توانند از این ژن های رشدی استفاده کنند. ژنوم های خانواده cnidarian مانند هیدرا به طور عجیبی شبیه ژنوم ما انسان هاست به ویژه در ژن های کدگذاری کننده پروتئین و این بدان معناست که تفاوت های واضح در مورفولوژی ما به دلیل چگونگی تنظیم ژن هاست.
 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا