شیر با طعم سرطان

به گزارش سیناپرس به نقل از express، آمار ابتلا به سرطان در دنیا به ویژه کشورهای غربی هر روز افزایش می یابد و باید به دنبال راهکاری برای پیشگیری و کاهش آن بود. همه گیری اخیر در دنیا هم باعث شده بسیاری از موارد ابتلا به سرطان تشخیص نداده باقی بماند که همین امر در بالاتر رفتن آمار مبتلایان تأثیر داشته است.

محققان مؤسسه ملی سرطان و صندوق مطالعات سرطان جهانی انگلیس در فرآیند مطالعات خود دریافتند که مصرف شیر لبنی می تواند خطر سرطان پستان را تا 80 درصد افزایش دهد. آنها بررسی های خود را در بازه ای 8 ساله روی بیش از 50 هزار زن انجام دادند. طی این مدت، از این گروه درباره عادت غذایی و نوع مصرف لبنیات هم سؤال شد.

حدود نیمی از زنان از رژیم گیاهی تغذیه می کردند و طبیعتا به جای شیر لبنی از شیر سویا و نیمی دیگر هم از شیر لبنی استفاده می کردند. به گزارش سیناپرس، محققان تمام فاکتورهای تأثیرگذار در تقویت ابتلا به سرطان را مانند مصرف مشروبات الکلی، فعالیت فیزیکی، هورمون ها و تاریخچه تولیدمثلی را بررسی کردند. آنها همچنین ارتباط میان مصرف شیر سویا و ابتلا به سرطان پستان را هم مورد مطالعه قرار دادند.

از تمام زنان شرکت کننده در این بررسی، زنانی که مبتلا به انواع سرطان شده بودند، 1057 مورد دچار سرطان پستان شده بودند. محققان در یافته های خود ارتباطی را میان مصرف شیر سویا و سرطان پستان پیدا نکردند و دریافتند که این ارتباط تنها در مورد شسر لبنی وجود دارد.

به گفته پژوهشگران، مصرف روزانه شیر لبنی هر چند اندک خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 80 درصد افزایش می دهد. این مقدار کم حتی می تواند کم تر از یک فنجان در روز باشد. به گزارش سیناپرس، نوشیدن روزانه یک فنجان شیر با افزایش بیش از 50 درصدی ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. همچنین با افزایش میزان شیر روزانه به 2 تا 3 فنجان، این خطر بین 70 تا 80 درصد افزایش می یابد.

محققان اشاره کرده اند که این خطر به دلیل وجود محرک های طبیعی موجود در شیر لبنی است که رشد و تقسیم سلول ها را تقویت می کند و همین امر در مکانیسم تولید سلول های سرطانی بسیار مؤثر است. به گزارش سیناپرس، این محرک ها میزان فاکتور رشد مشابه انسولین را که با خطر سرطان پستان در ارتباط است، افزایش می دهد.

در این میان، برخی تحقیقات نشان می دهد که به طور کلی، مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؛ این در حالی است که عده ای معتقدند مصرف این موادغذایی خطر سرطان پستان را کاهش می دهند. این یافته ها در حالی اعلام شده اند که همچنان ضد و نقیض هایی در یافته محققان دیده می شود.

مترجم:ندا اظهری