ایرباس ماهواره فرامنظومه ای می سازد

به گزارش سیناپرس، آریل (Ariel) سومین ماهواره فرامنظومه ای است که توسط آژانس فضایی اروپا طراحی شده و پس از کئوپس (Cheops) که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده و پلاتو (Plato) که برای پرتاب در سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است، به ماموریت اعزام خواهد شد.

آریل با بررسی نمونه های متنوع از حدود هزار سیاره فراخورشیدی، به مطالعه نحوه تشکیل و چگونگی تکامل آنها خواهد پرداخت. به گزارش سیناپرس، این اولین ماموریتی است که به اندازه گیری ترکیب شیمیایی و ساختارهای حرارتی سیارات فراخورشیدی اختصاص داده شده است. این تحقیقات شکاف عظیم دانش بشر را در مورد چگونگی ارتباط شیمی سیاره با محیطی که در آن شکل گرفته است، پر می کند.

مطالعه این کرات بینش هایی را در مورد مراحل اولیه شکل گیری سیاره ها و جو  و تکامل بعدی آنها به وجود آورده و به نوبه خود به درک منظومه شمسی کمک می کند. به گزارش سیناپرس، این پژوهش ها می توانند به ما در احتمال یافتن حیات در کیهان کمک کرده ونشان دهد که آیا سیارات دیگری مانند زمین در جهان وجود دارد یا خیر.

گونتر هاسینگر، مدیر آژانس فضایی اروپا در این باره می‌گوید: مأموریت آریل ، نقطه عطفی در زمینه  تداوم روابط برجسته با شرکای صنعتی ماست ما تلاش می کنیم تا اروپا را در خط مقدم برتری در زمینه تحقیقات سیارات فراخورشیدی در دهه آینده باقی مانده  این موقعیت را حفظ کنیم. در همین راستا، ژان کریستف سالویگنول، مدیر پروژه آریل در آژانس فضایی اروپا می‌افزاید: انتخاب یک طرح و  پیمانکار اصلی برای این پروژه بسیار هیجان انگیز بوده و برای آژانس با اهمیت است. در پیشبرد این طرح، ایرباس رهبری کنسرسیوم صنعتی اروپایی را که ساخت این ماهواره را برعهده دارد،  پشتیبانی خواهد کرد.

ژان مارک نصر، رئیس سیستم‌های فضایی ایرباس نیز در این باره اعلام کرد: ایرباس تجربه گسترده ‌ای در مأموریت ‌های علمی پیشرو از جمله جویس، گایا، مدارگرد خورشیدی، لیزا پتفایندر و کئوپس داشته و در حال حاضر در حال ساخت آریل است. این ماموریت شامل یک تلسکوپ برودتی یک متری و ابزار علمی مرتبط است. به گزارش سیناپرس، این کنسرسیوم متشکل از بیش از ۵۰ موسسه از ۱۷ کشور اروپایی بوده و ناسا نیز به این پروژه کمک می کند.

به لطف طراحی حرارتی و مکانیکی بسیار پایدار، این فضاپیما قادر خواهد بود مشاهدات طولانی مدت از سیارات فراخورشیدی را برای مدتی بین ۱۰ساعت تا ۳ روز پیاپی انجام دهد.به گزارش سیناپرس، هنوز برای پرتاب آریل راه درازی در پیش است اما ما به‌ طور حتم در مسیر یک مأموریت علمی شگفت‌ انگیز هستیم که درک ما از علم منظومه شمسی را فراتر از مرزهای همسایگی سیاره‌ ای خودمان گسترش می‌دهد.

مترجم: لنا می آبادی