مرز جدایی انسان و سایر موجودات کجاست؟

به گزارش سیناپرس، در پی کاوش های باستان شناسی و شناسایی هزاران فسیل و بقایای اسکلت شده از انسان های باستانی، امروزه اطلاعات نسبتا کاملی از روند تکامل فیزیکی بدن انسان در اختیار داریم  اما اطلاعات ما در مورد سایر ویژگی های انسان چگونه است؟ در حقیقت این سوال ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد که مرز بین انسان و سایر نخستینیان مانند میمون ها و شامپانزه دقیقا کجاست و چگونه باستان شناسان با مطالعه یک اسکلت می توانند مشخص کنند که با انسان سرو کار دارند یا یک موجود دیگر؟

در مطالعه ای که در ماه فوریه در مجله Communications Biology منتشر شد، دانشمندان به طور مستقیم میزان فلور روده نئاندرتال ها و میکروبیوم روده انسان مدرن را مقایسه کردند. به گزارش سیناپرس، این دانشمندان برای بررسی چگونگی تغییر روده در طول تکامل انسان، تلاش کردند تا رژیم غذایی و میکروبیوم روده نئاندرتال ها را بازسازی کنند. به گفته محققان، ۱۴ نمونه مدفوع مجزای یافت شده در اسپانیا ممکن است قدیمی‌ترین نمونه مدفوع انسانی باشد که تاکنون شناسایی شده است.

معمولاً محققان با برون ‌یابی نمونه ‌های انسان امروزی، بسیاری از ترکیب های میکروبیوم روده مردم باستان را تفسیر می ‌کنند. اعضای این تیم اما با در اختیار داشتن این نمونه های منحصر به فرد، در عوض بررسی دی ان ای  باکتری‌های باستانی از نمونه‌ های مدفوع، با استفاده از روشی جدید برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی به نام آنالیز متاژنومیک شاتگان ، استفاده و ساختار باکتری روده انسان های اولیه استخراج و آنالیز کردند. به گزارش سیناپرس، در مجموع، این گروه ۱۲۴۵۹۲۵۶ توالی دی ان ای باکتریایی باستانی را در این نمونه های مدفوع شناسایی کردند که بسیاری از آن ها در روده انسان امروزی نیز دیده می شود.
دکتر استفانی اشنور، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در دانشگاه نوادا، لاس وگاس، در این رابطه گفت: تحقیقات جدید ما می تواند به کشف نکته ای ضروری در مورد تکامل انسان و رابطه ما با محیط اطرافمان کمک کند. به کمک این یافته ها ما به طور خاص دریافتیم چگونه این رابطه روی بیوتای روده انسان تأثیر گذاشت.

کاوش در جزئیات ساختار برخی از این نمونه ها نشان داد که باکتری های فوق به نئاندرتال ها اجازه می دهد تا انرژی اضافی را از فیبر غذایی استخراج کنند، که به گفته محققان، ارتباط غذاهای گیاهی در تکامل انسان را تقویت می کند. به گزارش سیناپرس، این یافته ها دو ارتباط متمایز اما یکسان بین میکروبیوم روده و سلامت انسان را برجسته می کند:
•    وجود این باکتری ها در نمونه های باستانی حاکی از یک مزیت تکاملی همزیستی این باکتری ها و سلامت انسان است.
•    برخی از باکتری‌های موجود در نمونه‌های باستانی در روده انسان های امروزی وجود ندارند و این موضوع ممکن است به افزایش سطح برخی شرایط ایمنی در انسان امروزی مرتبط باشد.

در نهایت، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که این باکتری های نادر ممکن است برای سلامت ما حیاتی باشند. اما آنها همچنین یکی از باورهای غلط بزرگ در مورد نئاندرتال ها و دیگر مردمان باستان را رد می کنند: آنها فقط گوشت مصرف نکرده و از رژیمی متنوع و شامل انواع گیاهان و سبزیجات و غلات در کنار انواع مواد پروتئینی استفاده می کردند.

این حوزه خاص از باستان شناسی به ما کمک می کند تا مرز دقیق تری بین انسان و بقیایا انسانی نسبت به سایر موجودات ترسیم کرده و به طور مشخص بخشی از ویژگی های تکاملی انسان که در ساختار فیزیکی و استخوانی ما دیده نمی شود را بررسی کنیم.

منبع: inverse